Workshop – Between 2 worlds

Caritas International België Workshop – Between 2 worlds

De vluchtelingen- en migratiekwestie is een complex en gevoelig thema. De thematiek brengt vaak de nodige discussie met zich mee. Dankzij onze ervaring op zowel het terrein als in de klas hebben we een workshop ontwikkeld waarin leerlingen op een ludieke manier kennismaken met de realiteit van vluchtelingen. Om deze thematiek nog tastbaarder te maken, koppelen we aan deze workshop graag een getuigenis van een persoon met een vluchtverhaal.

Between 2 Worlds

Het is niet altijd gemakkelijk om het thema migratie en vluchtelingen in de les ter sprake te brengen. Deze thematiek brengt vaak de nodige complexiteit en veel discussie met zich mee. Om op een genuanceerde manier met dit onderwerp om te gaan is het van groot belang om een bepaalde theoretische bagage te hebben. Daarom hebben wij een workshop ontwikkeld waarbij uw leerlingen de realiteit ontdekken achter de polemiek.

Cijfers worden in perspectief geplaatst, bepaalde vooroordelen worden onder de loep genomen, het debat wordt aangewakkerd.

Deze workshop is bestemd voor leerlingen van de 2de en 3de graad secundair onderwijs en maakt idealiter deel uit van een groter pedagogisch project rond de thematiek van migratie en vluchtelingen (onderwerp behandeld tijdens de les, solidariteitsproject, organiseren van een actie, enz.) of wordt gegeven in het kader van een wereldburgerschapsproject op school.

GETUIGENIS VAN EEN VLUCHTELING

Omdat we merken dat vooroordelen ten opzichte van vluchtelingen er soms nogal sterk ingebakken zitten en tegelijk het begrip ‘vluchteling’ vaak te abstract blijft voor jongeren zijn we gestart met het organiseren van getuigenissen van vluchtelingen. Mensen met een vluchtverleden die gemotiveerd zijn om samen met ons mee het verschil te maken in de klas worden eerst klaargestoomd met een cursus storytelling. Ze leren op een boeiende manier hun verhaal te vertellen.

Achteraf bieden we ook telkens de kans om vragen te stellen. Deze getuigenis wordt idealiter geboekt samen met de workshop maar kan ook apart geboekt worden. Een getuigenis duurt ongeveer 1 lesuur.

Leerlingen 2de en 3de graad secundair en jongeren tussen 14 en 18 jaar.

Formules

• De workshop Between 2 worlds duurt sowieso 2 lesuren. Ofwel is dat zonder getuigenis ofwel met. Een getuigenis duurt ongeveer 1 lesuur
  • De getuigenis kan ook apart geboekt worden maar moet altijd plaatsvinden in een breder project rond de thematiek van migratie en/of vluchtelingen

In het formulier hieronder kan je kiezen tussen een workshop met of zonder getuigenis.

Richtprijs

• Workshop zonder getuigenis: € 50 per 2 lesuren (en € 25 per extra blok van 2 lesuren op dezelfde dag in dezelfde school)
  • Workshop met getuigenis : € 65 per 2 lesuren (en € 30 per extra blok van 2 lesuren op dezelfde dag in dezelfde school)
  • Enkel getuigenis: te bekijken in functie van de aanvraag

Wanneer?

De workshop moet minstens een maand op voorhand aangevraagd worden zodat wij alle praktische zaken kunnen regelen.

Heb je interesse?

Vul hieronder het formulier in om een vorming aan te vragen!

Nog vragen?

Mail of bel Steffi Vermeire, Verantwoordelijke wereldburgerschapseducatie
s.vermeire@caritasint.be
Tel. +32 (0)2 229 36 24
GSM +32 (0)476 97 80 08

AANVRAAGFORMULIER BETWEEN 2 WORLDS

Jouw contactgegevens

Soort onderwijs (indien van toepassing)

De workshop

Formule

Je klas en je leerlingen

Pricacy

Samen met je leerlingen je verder verdiepen in de thematiek? Ontdek ons verder educatief aanbod op deze website of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.