Caritas International België Health Care Antwerpen: begeleiding voor verzoekers om internationale bescherming met medische problemen

Isabel Corthier - De opvang gaat altijd gepaard met een menselijke, waardige en kwalitatieve ondersteuning. Caritas zorgt hiervoor binnen haar opvangnetwerk, ook in Antwerpen.

21/06/2018

Titel:

Health Care Antwerpen

Doelgroep:

Personen en families met een zware medische problematiek in een procedure voor internationale bescherming (asielprocedure).

Doelstelling:

Aangepaste opvang bieden aan personen en /of families met zware medische problemen in een procedure voor internationale bescherming (asielprocedure).

Plaats:

Antwerpen en deelgemeenten

Duur :

Sinds juli 2017

Context: een waardige opvang

Verzoekers om internationale bescherming hebben recht op opvang tijdens de hele asielprocedure. Toch is dit recht soms moeilijk toe te passen bij ernstig zieke personen in de asielprocedure, met of zonder hun familie. Om een waardige en passende opvang te garanderen, kunnen deze mensen rekenen op het team van Caritas Antwerpen.

>> LEES OOK: Focus op de meest kwetsbaren: “Alles is moeilijker in een rolstoel.”

Het project: een aangepaste zorgomgeving

Zodra we een verzoek tot transitie ontvangen van een asielcentrum, doen we ons uiterste best om de juiste match te vinden tussen de accommodatie en de behoeften van de persoon om hem of haar onder te brengen in een van onze vrijstaande huizen. Bijvoorbeeld: rolstoeltoegankelijkheid, voldoende binnenruimte, enz.

Afhankelijk van het medische probleem doen we een beroep op externe diensten om de nodige zorg aan huis te verlenen. We zetten er een adequate zorgomgeving op, bijvoorbeeld door het inschakelen van een thuisverpleegkundige of kinesist en doorverwijzing naar eerste- en tweedelijnshulpverlening.

Een sociaal assistent van Caritas begeleidt de verzoekers om internationale bescherming (asielzoekers) op juridisch en psychosociaal vlak, maar ook bij vorming en onderwijs en het zoeken naar werk.  Zij zorgen er ook voor dat het contact met de instellingen die hen ondersteunen goed verloopt. “Taal kan bijvoorbeeld een belangrijke barrière zijn”, legt sociaal assistente Annick Schauwaers uit. “En tijdens de covid-crisis waren sommige diensten fysiek onbereikbaar. Een dokter hing zijn telefoonnummer op de deur van zijn kabinet. Mar mijn cliënt kon hem niet bellen omdat hij geen belkrediet had.”

Als de procedure voor internationale bescherming afloopt en de persoon of familie in kwestie erkend wordt als vluchteling, helpt het Caritas-team in Antwerpen mee zoeken naar een nieuwe, definitieve woning op maat van de zorgnoden van de zieke persoon. Caritas helpt ook bij het zetten van de eerste stappen naar integratie: aansluiting bij de mutualiteit, een eigen bankrekening openen, contacten met het OCMW van de toekomstige woonplaats, enz.

>> WORD VRIJWILLIGER

Het team en samenwerkingen

3 sociaal assistenten en een verpleegkundige staan in voor de begeleiding en verzorging van de mensen in 19 opvangplaatsen. Zij brengen huisbezoeken en zijn beschikbaar tijdens de permanentie op het kantoor in Antwerpen. Er is ook een coördinator die alles in goede banen leidt.

Het team werkt nauw samen met andere Caritas-projecten in de regio, zoals TVU Antwerpen en High Care, het medische hulpproject in Mortsel. Het schakelt ook het eigen netwerk van vrienden, familie, … in van de persoon of familie in kwestie. Vrijwilligers helpen voor onder meer kinderopvang, begeleiding van fysiek mindervalide mensen, de zoektocht naar een woning of vertaalopdrachten. We kunnen altijd vrijwilligers gebruiken!

Meer informatie

De coördinator van het Caritas-team in Antwerpen staat voor je klaar met verdere informatie. Wil je vrijwilliger worden? Hier vind je informatie.

Help ons

Doe een gift

Giften van € 40 of meer op jaarbasis zijn fiscaal aftrekbaar. Je kan tot 45% van jouw gift terugkrijgen.

Een vraag? Neem contact met ons op