Voorzitter Caritas Syrië getuigt voor Europees Parlement

Caritas International België Voorzitter Caritas Syrië getuigt voor Europees Parlement
27/01/2017

Monseigneur Audo had het in een emotionele toespraak over het belang van dialoog en verzoening. De schendingen van de universele rechten van de mens in Syrië mogen we niet negeren maar we moeten boven het niveau van oordelen, veroordelen en sanctioneren uitstijgen. Alleen dan is duurzame vrede mogelijk.

Op uitnodiging van de subcommissie voor mensenrechten was Mgr. Audo, bisschop van het bisdom Aleppo en voorzitter van Caritas Syrië, gisteren in ons land. Op de agenda van de publieke hoorzitting in het Europees Parlement: de crisis in Syrië en de mensenrechten.

Bevoorrechte getuige

Mgr. Audo is een bevoorrechte getuige. Hij woont en werkt in Aleppo en is dat ook na het uitbreken van het conflict blijven doen. Samen met een tweehonderdtal Caritasmedewerkers en vrijwilligers, verspreid over het grondgebied Syrië, zet hij zich in voor de zwaarbeproefde bevolking en de vluchtelingen. Waar mogelijk verdeelt Caritas voedsel, kleren en brandstof, zorgt zij voor onderdak en medische zorg.

Namen ook het woord tijdens de hoorzitting: Shiyar Khaleal, een vertegenwoordiger van het Syrische middenveld, Matthias Behnke, de coördinator van het Hoog Commissariaat voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties, professor Joshua Landis, hoofd van het Centrum van Studies over het Midden-Oosten aan de universiteit van Oklahoma en Sarah Leah Whitson, directeur van Human Rights Watch Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Waardigheid van de mens, solidariteit en algemeen belang

Het uitgangspunt voor Mgr. Audo is de sociale leer van de Kerk. De waardigheid van de medemens, solidariteit en het algemeen belang: dat zijn onze kernwaarden. Christenen zijn niet beter dan de anderen omwille van hun afkomst of hun godsdienst. Zij zouden moeten streven naar dialoog en verzoening vanuit respect voor het anders-zijn van medeburgers. Waarmee hij niet gezegd wil hebben dat we de wreedheden, begaan door alle strijdende partijen, moeten vergeten.

Mgr. Audo is dan ook formeel: Caritas steunt binnen de grenzen van haar beperkte mogelijkheden alle Syrische noodlijdenden, ook niet-christenen, Caritas werkt in volle vertrouwen samen met de Rode Halve Maan, de Syrische zusterorganisatie van het Rode Kruis.

Opvoeden tot burgerschap

Nu de rebellen uit het oosten van Aleppo zijn verdreven is er een relatieve rust teruggekeerd in de stad. De mensen durven opnieuw op vrede hopen. Caritas heeft een centrum geopend voor moeders en baby’s en bejaarden, in het oostelijke gedeelte van Aleppo. De Rode Halve Maan heeft Caritas gevraagd om de zorg voor vijfhonderd families op zich te nemen.

De wapens moeten zwijgen. Er moet voedsel komen, water, elektriciteit, gas en geneeskundige zorg. En zo vlug mogelijk onderwijs en werkgelegenheid. Een van de belangrijke pijlers van de heropbouw is voor Mgr. Audo het opvoeden van jongeren en volwassen tot een actief burgerschap, het nemen van initiatieven rond verzoening en burgerschap. Alleen dan kan de vrede duurzaam zijn.

Een volledig verslag van de hoorzitting, vindt u hier.