Studiedag – Migratie in het onderwijs

Caritas International België Studiedag – Migratie in het onderwijs

Kom naar onze studiedag op dinsdag 16 oktober in Brussel (Schaarbeek). 11.11.11 organiseert samen met heel wat partners een studiedag waar inhoudelijke verdieping, concrete tools en uitwisseling centraal staan.

Omgaan met migratie en diversiteit in je school

De studiedag, die zowel voor leerkrachten, directies, CLB-medewerkers en andere geïnteresseerden is bedoeld, zal draaien rond twee vragen: ‘Hoe les te geven over migratie en vluchtelingen?’ en ‘Hoe gaan we het beste om met een superdiverse klasgroep?. We wapenen je met concrete tools, inhoudelijke verdieping en geven ruimte voor onderlinge uitwisseling.

De voormiddag zal ingevuld worden door een keynote spreker en verschillende partners die dieper zullen ingaan op enkele inhoudelijke kwesties. In de namiddag gaan we actief aan de slag met concrete leermiddelen en tips, waarbij natuurlijk ook onze eigen tools zoals ‘Inclu Acto‘ niet zullen ontbreken.

Programma: 9u15 tot 16u00

• 8u45: Inschrijving en onthaal met koffie en thee + infomarkt
  • 9u30- 9u45: Welkomstwoord + toelichting programma van de dag
  • 9u45-10u30: Keynote speaker (Jozefien De Leersnyder, Professor Culturele Psychologie Universiteit van Amsterdam, Postdoctoraal onderzoeker Centrum Sociale en Culturele Psychologie, KU Leuven)Van Kleurenblind naar Multicultureel. Hoe het omarmen van diversiteit de schoolprestaties van àlle leerlingen kan bevorderen.
  • 10u30-11u00: Een vlotte toeleiding van anderstalige nieuwkomers naar ons onderwijs is een uitdaging, zowel voor kinderen, jongeren als volwassenen. Aron De Hondt (AHOVOKS) en Michaël Van der Eycken (AGODI) lichten toe welke bijdragen het beleidsdomein onderwijs en vorming hiertoe levert binnen een steeds veranderende context.
  • 11u00-11u15: Korte toelichting workshops + pauze
  • 11u15-12u15: Sessie 1 keuze uit 7 workshops
  • 12u15-13u15: Middagpauze met infomarkt
  • 13u15-14u15: Sessie 2 keuze uit 7 workshops
  • 14u15-14u30: Wisselen workshop
  • 14u30-15u30: Sessie 3 keuze uit 7 workshops
  • 15u30-16u00: Inspirerende documentaire ‘Road of change’ – inleeftraject van Vluchtelingenwerk Vlaanderen en Bond Zonder Naam

Praktische info

• Voor wie? leraars, toekomstige leraars, CLB-medewerkers, directies, coördinatoren, OKAN-leraars …
  • Wanneer?  Dinsdag 16 oktober 2018 van 9u tot 16u00
  • Waar? Kenniscentrum Hoger Instituut Gezinswetenschappen Odisee Schaarbeek – Huart Hamoirlaan 136 – 1030 Brussel (Schaarbeek). Met de trein: station Schaarbeek ligt op 5 minuten wandelen; de Huart Hamoirlaan ligt recht tegenover de hoofdingang van het station.
  • Prijs? 25 euro en voor studenten 5 euro.
  • Inschrijven: heb je vragen, stuur een mail naar school@11.be. (subject: inschrijving studiedag 16 oktober  – gelieve in je mail volgende gegevens op te nemen: naam school, adres school, contactpersoon en gsm nr.) Na je inschrijving ontvang je van ons een bevestigingsmail met een factuur voor de betaling. Je inschrijving is definitief na ontvangst betaling.
  • Het volledige programma vind je hier