Oproep – Nieuwe digitale tool!

Caritas International België Oproep – Nieuwe digitale tool!

© Justice & Paix - Elkaar ontmoeten om van elkaar te leren , zoals hier tijdens één van onze workshop. Ook in tijden van corona willen we blijven uitwisselen om de vinger aan de pols te houden.

Al een hele tijd zijn we bij Caritas International enthousiast aan het timmeren aan een nieuw project: een educatieve tool rond migratie en vluchtelingen (niets nieuws onder de zon hier) maar in een digitaal formaat! Tijd om het hier met jou even over te hebben. Want een kant en klare tool op jouw maat ontwikkelen kan natuurlijk niet zonder jouw hulp!

Digitale tool en afstandsonderwijs

Digitaal lesmateriaal, het zit sowieso al in de geest van de tijd maar het wordt nog belangrijker in deze tijden van afstandsonderwijs. We willen natuurlijk dat ons materiaal zo leerrijk en gebruiksvriendelijk mogelijk is en vooral dat het aan jouw wensen als leerkracht voldoet. Met deze tool willen we iets creëren dat tegelijkertijd sensibiliserend en ludiek is.

>>IK WIL BIJDRAGEN AAN DEZE NIEUWE TOOL

Het concept? Om het verrassingseffect zo groot mogelijk te houden, gaan we nog niet te veel verklappen maar beleving zal centraal staan om beter te begrijpen wat en vooral wie vluchtelingen eigenlijk zijn. Doel is om er voor te zorgen dat leerlingen de mensen zien achter het etiket ‘migrant’, samen vooroordelen onderuit halen en aantonen dat migratie geen zwart-wit verhaal is.

We need & want YOU

Meer kom je voorlopig nog niet te weten want de rest willen we ook samen met jou creëren. Ook vluchtelingen zelf zullen  hierbij betrokken worden om ervoor te zorgen dat hun verhaal juist wordt verteld. Jou om te kunnen garanderen dat deze tool helemaal aansluit op je noden en realiteit.

Concreet: we zouden graag een kleine groep leerkrachten en andere educatieve experten op verschillende momenten bijeen krijgen. In die groep deel je je kennis en expertise en draag je bij aan de ontwikkeling van dit materiaal. . Jullie input is voor ons van onschatbare waarde. Deze uitwisselingen zullen waarschijnlijk vooral via videoconferentie plaatsvinden. Jullie hoeven zich hiervoor dus niet te verplaatsen. We zullen 3 à 4 uitwisselmomenten organiseren (september 2020 – mei 2021).

Als je dit wenst kunnen we nadien de tool samen met jou komen uittesten in je klas (mei – juni 2021). Naast heel veel dankbaarheid geven wij  jou ook met veel plezier een gratis workshop Between 2 worlds (twv. 65 euro) en ons spel rond integratie Inclu Acto (twv 10 euro) in ruil.

Meedoen?

Indien je hier warm van wordt en graag wil mee stappen in dit mooie avontuur: aarzel niet en laat het ons hieronder weten! De eerste uitwisseling is voorzien eind september.

Meer informatie? Mail of bel Steffi Vermeire, Verantwoordelijke wereldburgerschapseducatie.

Aan deze nieuwe tool bijdragen
Privacy *
Samen met je leerlingen je verder verdiepen in de thematiek? Ontdek ons verder educatief aanbod op deze website of schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Voetnoot :

Met de steun van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking – DGD