Campagne Housing4refugees

© Isabel Corthier

29/08/2016

Doel:

De toegang tot een eerste woning op de private huurmarkt vergemakkelijken voor vluchtelingen en solidaire huiseigenaars mobiliseren, tegelijkertijd de ontmoeting tussen vluchtelingen en eigenaars bevorderen.

Voor wie ?:

Vluchtelingen die een statuut in België verkrijgen (erkend vluchteling, subsidiaire bescherming, enz.) en die heel wat moeilijkheden ondervinden om een eerste woning te vinden.

Plaats:

Er worden woningen gezocht over heel België.

Duur:

November 2015 - December 2016

Moeilijke zoektocht

De Cel Integratie begeleidt erkende vluchtelingen tijdens de overgangsperiode tussen de erkenning als vluchteling en het begin van het integratieparcours.

Vluchtelingen en vrijwilligers helpen elkaar tijdens een Housing-café.

De toegang tot huisvesting is zeer moeilijk voor een vluchteling die net zijn of haar erkenning heeft gekregen. Hij/zij heeft immers maar twee maanden om de opvangstructuur te verlaten en moet verschillende obstakels overwinnen (taalbarrière, huurwaarborg, tekort aan goedkope woningen op de huurmarkt, discriminatie…). Nochtans is huisvesting cruciaal om het integratieproces te kunnen starten.

Doelstellingen

Het project heeft aan de ene kant tot doel om de toegang van erkende vluchtelingen tot een eerste woning op de privé-markt te faciliteren.

Aan de andere kant heeft het tot doel om solidaire eigenaars te mobiliseren alsook de matching tussen vluchteling en eigenaar te verzekeren.

Wat doen we ?

De teams van de Housing-cafés begeleiden erkende vluchtelingen in hun zoektocht naar een woning, van het eerste contact met de eigenaar tot de verhuis en de eerste administratieve stappen. Het Housing-café is ook een plaats van collectieve sensibilisering: wat zijn de rechten en plichten van de huurder? Hoe een woning goed onderhouden?

Dankzij de Housing-cafés en onze solidaire huiseigenaars bieden we een oplossing voor het huisvestingsprobleem en de moeilijkheden die vluchtelingen ondervinden om een degelijke woning te vinden. Op deze manier bevorderen we de ontmoeting van vraag en aanbod op de huurmarkt.

Help ons

Doe een gift

Giften van € 40 of meer op jaarbasis zijn fiscaal aftrekbaar. U kunt tot 45% van uw gift terugkrijgen.

Een vraag? Neem contact met ons op

Verwant nieuws