Samen werken aan een wereld in verandering

Caritas International België Samen werken aan een wereld in verandering

© Isabel Corthier

12/02/2018

Wat verbindt België, DR Congo, Rwanda, Burundi, Niger, Ethiopië en Haïti? In deze op het eerste gezicht willekeurige reeks landen is Caritas International al jarenlang aanwezig, en rolt ze nu ook haar nieuwe programma uit. Onder de noemer “empowerment in een wereld in verandering” ijvert Caritas, met financiële steun van de Belgische ontwikkelingssamenwerking, voor solidariteit, waardigheid en weerbaarheid.

De komende 5 jaar zet Caritas in 7 landen acties op die als doel hebben om de bevolking te versterken en zo duurzame en positieve verandering te bewerkstelligen. “Empowerment in een wereld in verandering” is het resultaat van een maandenlange reflectie naar aanleiding van het nieuwe vijfjarenprogramma gefinancierd door de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking en Humanitaire hulp (DGD)1.

Synergiën

Dit programma gaf aanleiding voor de samenwerking met Commission Justice et Paix (CJP)2, dat net als Caritas kan rekenen op een wereldwijd katholiek netwerk. In andere landen werken Caritas en CJP al vaker samen. Via het DGD-programma gaan we nu ook in ons land nauwer samenwerken. We delen onze visie op de mens en op verandering, hebben een gemeenschappelijke agenda, en vullen elkaar goed aan.

De sensibilisatie- en educatieactiviteiten van Justice et Paix hier in België krijgen meer concrete voeling met het terrein door de expertise van Caritas International in het Zuiden. Caritas kan zich laten inspireren door de jarenlange ervaring van Justice et Paix om haar sensibilisatie- en advocacywerk rond de band tussen migratie en ontwikkeling verder uit te bouwen in België.

Voedselzekerheid en bewustwording

We stellen vast dat de armoede minder snel dan verwacht afneemt met als gevolg meer mensen die migreren en hiervoor vaker hun leven op het spel zetten. Er zijn twee wegen om hierin verandering te brengen.

De eerste betreft de verbetering van de voedselzekerheid en de voeding in de zes landen waar we aanwezig waren in de voorbije jaren en al een netwerk van partners hebben verworven.

De tweede wil vooral bewustwording creëren bij het Belgische publiek en beleidsmakers van het verband tussen migratie en ontwikkeling enerzijds en onze manier van leven, onze keuzes op het vlak van economie, politiek en leefmilieu anderzijds.

De sleutel: empowerment

Empowerment betekent de materiële en organisatorische capaciteiten van mensen en gemeenschappen versterken om hen in staat te stellen hun lot in eigen handen te nemen. En dat is precies wat we zowel in het Zuiden als in België  binnen dit programma willen helpen verwezenlijken. Alleen op die manier zal het beleid hier veranderen, alleen op die manier kunnen de mensen in het Zuiden duurzame verbetering van hun levensomstandigheden realiseren.

Meer weten?

Benieuwd naar de specifieke uitwerking van het programma in de 7 verschillende landen? Bekijk dan zeker ook onze projectfiches:

Met de steun van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking – DGD

Verwant nieuws