Een huis of appartement te huur? Een adres: Caritas, Immosolidair!

© Isabel Corthier - Met onze twee formules genieten zowel de huurder als verhuurder van professioneel advies en opvolging door het Caritas-team.

Ben je op zoek naar een huurder? Je eigendom kan kwetsbare mensen helpen die een nieuw leven willen opbouwen in België. Aan de hand van twee formules, aangepast aan jouw behoeften, begeleidt Caritas International je om op solidaire wijze je woning te verhuren.

CONTROLE, VEILIGHEID EN SOLIDARITEIT: TWEE FORMULES VOOR EIGENAARS

• Verhuur van particulier aan particulier met Caritas: Om je een kandidaat voor te leggen, aangepast aan jouw criteria, maken we een selectie tussen de mensen die Caritas begeleidt. Na je goedkeuring zorgen wij, met of voor jou, voor de afhandeling van het huurcontract en de administratieve verplichtingen en betalingswijze. Caritas, een betrouwbare partner, neemt op deze manier deel aan het verhuurproces om een solidaire verhuur in alle rust te verzekeren.
  • Verhuur via een door Caritas geselecteerd vastgoedkantoor: Heb je geen zin om het verhuurbeheer op je te nemen? Je woning wordt dan toevertrouwd aan een partner, een Sociaal Verhuurkantoor (SVK). Zodra de keuze is gemaakt uit de mensen in begeleiding bij Caritas, zal het kantoor je eigendom beheren en de betaling van de huur garanderen, zelfs als deze onbewoond is. Ze zorgt ook voor het innen van de huurwaarborg, het controleren van het verzekeringscontract, … Ook hier zorgt Caritas voor het faciliteren van deze procedures.

WIE HELPT JE BIJ DE VERHUUR VAN JE APPARTEMENT OF HUIS?

Zonder huisvesting kunnen alleenstaanden, die net het recht hebben verworven om in België te verblijven, zich niet inschrijven bij het OCMW en kunnen ze hun sociale rechten niet ontsluiten. Zij hebben twee maanden de tijd om de opvangstructuur voor asielzoekers te verlaten. Dat zijn slechts twee maanden om onderdak te vinden, vaak met een beperkt sociaal netwerk en een slechte kennis van de taal, de procedures en de geldende wetgeving. In een reeds verzadigde huurmarkt is dit – voor veel vluchtelingengezinnen – een onmogelijke opgave. Laten we samen deze vicieuze cirkel doorbreken!

WAT VOOR SOORT OPVOLGING MAG JE VAN CARITAS VERWACHTEN?

Voor en na de verhuur biedt Caritas de huurders sociale en administratieve ondersteuning. Ons doel? Om hen te helpen hun leven zelfstandig te beginnen in België. Concreet zorgt ons team van maatschappelijk werkers voor de brug naar het OCMW, het Woningfonds en de verschillende instanties. Hier proberen we hen de vergoedingen te garanderen die hen in staat stellen om de huur te betalen. Deze mensen worden ook ondersteund in het beheer van de huisvesting (energie, afval, properheid, enz…) en in hun proces van empowerment. Indien nodig vergemakkelijken wij je contacten met hen.

>> LEES OOK: Kwetsbare vluchtelingen: de laatste halte op de weg naar een autonoom leven

WIL JE MEER WETEN?

Patricia Taelman, die verantwoordelijk is voor dit project, beantwoordt graag je vragen.

Er zijn twee mogelijkheden:

Contactaanvraag -IMMOSOLIDAIR
! AANDACHT ! Als je een huurwoning zoekt, gelieve dit formulier niet in te vullen. Het is UITSLUITEND voor eigenaars.
Privacy *