Caritas International België Wanneer de weg van de leerlingen van de Europese school die van kinderen in asielprocedure kruist
12/04/2018

De jongeren van de Europese school van Elsene wilden zich na hun verblijf in Rwanda verder engageren. Ze wilden “naar het terrein” gaan, naar een project van Caritas, deze keer in België. Terugblik op hun bezoek aan Louvranges, in onze specifieke opvang voor vrouwen en alleenstaande moeders.

De Logis de Louvranges, gelegen in het voormalige klooster van de Dochters van Liefde, bieden een specifieke opvang voor vrouwen en moeders in de asielprocedure.

Bezoek aan de Logis de Louvranges

De opvangstructuur bestaat uit 21 appartementen voor vrouwen en kinderen. Naast een dak boven het hoofd, wordt hier ook een volledige begeleiding geboden: er is psychosociale en juridische opvolging. Na hun reis naar Rwanda in het kader van het project Move with Africa, gingen de jongeren deze keer de ontmoeting aan met mensen op de vlucht. Ze konden zo een gezicht plakken op een realiteit die voor hen soms heel ver weg lijkt.

1-2-3 piano, meer dan een spel

Tijdens hun verblijf in Rwanda hadden de leerlingen van de Europese school van Elsene meermaals de kans om deel te nemen aan activiteiten met kinderen. Ze bezochten dorpen en een centrum voor straatkinderen in Kigali. Het contact verliep steeds heel vlot. Een glimlach, een liedje en ze waren vertrokken om allemaal samen 1-2-3 piano te spelen. Deze dag in Louvranges was hierop geen uitzondering.

Geïnformeerde leerlingen, solidaire burgers

De jongeren kwamen met een nieuwe kijk naar Louvranges. Ze waren beter geïnformeerd over de moeilijke sociale, economische en politieke situatie in landen van Sub-Sahara-Afrika, maar ook over migratie en opvang in België.

De namiddag begon met een uitleg van Nathalie, de coördinatrice. Ze stelde het team ter plaatse voor, de werking van de opvangstructuur en de redenen die vrouwen ertoe aanzetten hun land te ontvluchten, met een bijzondere aandacht voor gender.

Hélène en Andrea, twee jongeren uit Frankrijk en Italië die naar Louvranges kwamen in het kader van Europees vrijwilligerswerk (EVS) presenteerden ook enthousiast hun vrijwilligersproject. Een ervaring die de leerlingen ook erg interesseerde en waarvan Nathalie meermaals de voordelen onderstreepte. “Het is een project dat je moet steunen”, zei ze.

Ontmoetingen

De vrijwilligers van de Logis organiseerden verschillende activiteiten om de ontmoeting tussen de jongeren en de kinderen van Louvranges te faciliteren: fietsen herstellen, koken, schilderen met de oudsten en knutselen met de jongsten.

De kinderen en jongeren schilderden de savanne. Na een uur penselen, gereedschap en keukengerief uitwisselen, was het hoog tijd om de gerechten van de jonge koks te proeven: suiker- en rozijnenbroodjes en fruitsalade. Een moment van delen, samen lachen en genieten.

Je ook inzetten voor asielzoekers ?

En zo eindigt de dag al en moeten we terugkeren naar Brussel. We zeggen tot ziens, misschien tot een volgende keer! Nieuwe vrijwilligers zijn altijd welkom. De noden zijn divers. Hier vind je meer informatie. Wil je de verantwoordelijken van de Logis contacteren? Nathalie Braun en Anne Scheuren zijn bereikbaar per e-mail of per telefoon.