Caritas International België Samen op weg #2

Samen op weg #2

Caritas International BelgiëSamen op weg #2
september 2019

De handen uitgestrekt naar de ander – met dit gebaar lanceerde Paus Franciscus samen met het Caritasnetwerk de wereldwijde campagne “Samen op weg”. Om samen een ontmoetingscultuur te creëren. Want achter elk gezicht van migratie zit een persoon, met een verhaal om te vertellen, met wat tijd om samen door te brengen. Toon ook je solidariteit en ga samen op weg met migranten en vluchtelingen!

Een vraag? Neem contact met ons op

VOOR EEN ONTMOETINGSCULTUUR

<p>Toen het gezin van Yusra en Abdullah hun woning in Merchtem moest verlaten en op zoek ging naar een nieuwe thuis, hielp de hele buurt mee om ervoor te zorgen dat ze in Merchtem konden blijven wonen. “Ze waren heel behulpzaam, van onschatbare waarde,” zegt Abdullah. “We hebben hier geen familie, maar deze mensen zijn als familie voor ons geworden.”</p>

We dromen van een wereld waarin zij die aan onze deuren kloppen met warmte onthaald worden, niet met angst. Een wereld waarin diversiteit gezien wordt als een verrijking, niet als een bedreiging.

Deze wereld is mogelijk, op voorwaarde dat we elkaar durven ontmoeten en de tijd nemen om samen op weg te gaan met migranten. Deze ontmoetingscultuur staat centraal in de campagne die gelanceerd werd door Paus Franciscus in samenwerking met het Caritasnetwerk en haar partners overal ter wereld. We zetten sensibiliseringsacties op. We informeren mensen. En we kloppen aan bij beleidsmakers. Om de rechten van migranten te garanderen. Om iedereen die dat wil te verenigen rond het essentiële belang van wereldwijde solidariteit.

GA OOK SAMEN OP WEG

Het hele jaar zijn er gelegenheden voor ontmoeting, voor elk wat wils! Persoonlijk, online, in de klas, alles wordt in het werk gesteld om de ontmoeting aan te gaan met migranten en vluchtelingen.

PERSOONLIJK: CULTURELE, SPORTIEVE OF ARTISTIEKE ONTMOETINGEN

Ga samen op weg met migranten in je buurt. Caritas en haar partners vermenigvuldigen de culturele, sportieve of artistieke ontmoetingen. Mis deze afspraak niet!

<p>Caritas maakte een collage met duizenden gezichten van migranten, vluchtelingen, sympathisanten… van over de hele wereld. Ze vormen samen het gezicht van Nasrin, die voor Caritas Bangladesh in de Rohingya-vluchtelingenkampen werkt.</p>

In het kader van deze campagne zijn al loopploegen gevormd door sportievelingen van verschillende achtergronden en werden heerlijke maaltijden uit alle windstreken verorberd tijdens de week van acties in juni 2018. Telkens stond de ontmoeting centraal.

Ook dit jaar zal er wereldwijd een week van acties plaatsvinden. Deze begint op 29 september, de Werelddag voor migranten en vluchtelingen van de katholieke Kerk, en gaat door tot 6 oktober. Caritas zet creatieve energie in voor het opbouwen van sterkere gemeenschappen en relaties tussen migranten, vluchtelingen en hun gastgemeenschappen. Schilderen, muziek maken, theater spelen, schrijven…. Kunst brengt ons samen en maakt mooie ontmoetingen mogelijk.

GA OOK DE ONTMOETING AAN

Op de hoogte blijven van al onze activiteiten? Schrijf je vandaag nog in op onze nieuwsbrief “Asiel & Migratie”.

Ik schrijf me in

IN DE KLAS: UIT HET OOG, IN HET HART

Ontmoeten kan ook schriftelijk. Dat hebben honderden jongeren in België ondervonden door brieven te schrijven naar jonge Syrische vluchtelingen in Libanon met het project “Jongeren op de vlucht”. Een mooie gelegenheid om elkaar te ontmoeten via woorden en verhalen. De brieven werden verstuurd in januari en de antwoorden uit Libanon zijn net aangekomen. Ze worden binnenkort verstuurd naar alle deelnemende scholen, waar ze ongetwijfeld warm onthaald zullen worden.

<p>Jonge Syrische vluchtelingen in Libanon beantwoorden brieven die ze kregen van jonge Belgen.</p>

Meer dan rond brieven, draait het hier rond bewustmaking van jongeren in België over de thematiek van Syrische vluchtelingen in Libanon en elders, bruggen bouwen tussen jongeren uit verschillende kanten van de wereld en de kans geven aan Belgische jongeren om op een concrete manier te handelen tegenover een gevoelig en uitdagend actueel onderwerp.

Op de hoogte blijven van onze projecten van wereldburgerschap?  Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief “Wereldburgerschap”.

Ontdek al onze wereldburgerschapsprojecten

Ik wil deelnemen aan de ontmoeting
Ik blijf op de hoogte

ONLINE MET #SHAREJOURNEY

De campagne werd gelanceerd in september 2017 en startte online met de uitnodiging een foto te nemen met open armen als teken van verwelkoming. “Als 20 miljoen mensen elkaar de hand gaven, zouden ze een menselijke ketting rond de wereld vormen. Caritas nodigt je dus uit om Caritas en Paus Franciscus de hand te reiken en zo de hele wereld te omringen uit steun aan migranten.”, legt Cathobel[1] mooi uit. Met dit kleine gebaar en de wereldwijde hashtag #ShareJourney toon je op de sociale media jouw steun aan migranten en vluchtelingen. We nodigen iedereen uit om te poseren. Door de hashtag te gebruiken, sluit je je aan bij iedereen die dit gebaar van solidariteit al toonde.

Op de hoogte blijven van onze online acties? Volg ons op sociale media.

<p>Enkele medewerkers van Caritas voor het Koninklijk Paleis in Brussel.</p>

Enkele medewerkers van Caritas voor het Koninklijk Paleis in Brussel.

GA OOK DE ONTMOETING AAN

Neem een foto, post ze op sociale media met de hashtag #ShareJourney en steun zo een ontmoetingscultuur.

Ik volg Caritas op Facebook
Ik volg Caritas op Twitter

BELEIDSBEÏNVLOEDING VOOR DE RECHTEN VAN MIGRANTEN

Deze campagne wil ook op politiek niveau de rechten van migranten verdedigen. Onze visie op een wereld waarin de rechten van migranten en de ontmoetingscultuur centraal staan, kan omschreven worden met vier werkwoorden, gebaseerd op de principes van de sociale leer van de kerk:

• verwelkomen: vandaag betekent dit bovenal onze gastvrijheid tonen – migranten en vluchtelingen meer mogelijkheden bieden om veilig hun bestemming te bereiken
  • beschermen: garandeer de rechten en de waardigheid van migranten, ongeacht hun legale status
  • stimuleren: zorg ervoor dat alle migranten en vluchtelingen – evenals de gemeenschappen die ze onthalen – in staat zijn hun hun volle potentieel als mens te vervullen
  • integreren: erken de culturele verrijking die voortkomt uit de ontmoeting met de gast

Het is rond deze 4 assen dat we onze politieke aanbevelingen delen met Belgische, Europese en internationale besluitvormers. Alle vier nodigen zij ons uit tot actie om samen de weg van de waardigheid te kiezen.

Op de hoogte blijven van onze standpunten? Schrijf je snel in voor onze nieuwbrief “Standpunten”.

Gelijkaardige projecten

Alle projecten