Terugkeer versterkt dankzij ERRIN

Caritas International België Terugkeer versterkt dankzij ERRIN

Isabel Corthier

01/07/2018

Van augustus 2018 tot en met 31 mei 2020 ondersteunt Caritas International de terugkeer en re-integratie van onderdanen die niet alleen vanuit België, maar ook vanuit verschillende andere landen terugkeren naar Marokko, India, Nepal, Rusland, Oekraïne, Nigeria, Ghana, Ethiopië, Gambia of Brazilië.

Dankzij het european return and reintegration network (ERRIN) wordt re-integratiesteun aangeboden aan personen die terugkeren vanuit Australië, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Roemenië, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

"Single point of contact"

Heel wat mensen krijgen in het land waar ze verblijven geen geldige papieren of wensen na een tijdje gewoon vrijwillig terug te keren naar hun land van herkomst. Die stap wil Caritas International nu nog beter gaan ondersteunen dankzij haar deelname aan het ERRIN programma. Dat doen we in samenwerking met NGO’s in bovenvermelde landen. Het programma biedt tevens ondersteuning aan voor niet-vrijwillige terugkeerders.

Zo zullen Caritas International en de desbetreffende NGO’s als ‘single point of contact’ werken voor de terugkeer vanuit de verschillende ERRIN partnerlanden.

“Dat betekent dat we onze expertise op vlak van pre-departure counseling en ons werk op vlak van re-integratie na terugkeer zullen gebruiken binnen het ERRIN-netwerk”, aldus Sofie De Mot, coördinator van het team terugkeer- en re-integratieconsulent van Caritas International. “De terugkeer en re-integratie vanuit België organiseerden we al. Nu breiden we vooral uit naar andere vertrek- en aankomstlanden.”

Wat bieden we aan?

De re-integratieservices aangeboden door onze re-integratiepartners in bovenvermelde landen omvatten:

• Basishulp na aankomst zoals het ophalen van de terugkeerders bij de luchthaven, transport naar een tijdelijke of definitieve verblijfplaats, noodhuisvesting als nodig…;
  • Ondersteuning bij beroepsvorming en educatie;
  • Ondersteuning bij toegang tot arbeidsmarkt (vorming voor het schrijven van een CV bijvoorbeeld…);
  • Ondersteuning bij het zoeken van een baan of het opzetten van een micro-business;
  • Aanbieden van mogelijke andere maatregelen op maat en afhankelijk van de noden van de terugkeerder, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen (zoals, bv. vrouwen, mensen met mentale of fysieke problemen, slachtoffers van mensenhandel, Niet-Begeleide Minderjarige Vreemdelingen)

In samenwerking met

Caritas International België Terugkeer versterkt dankzij ERRIN

Met de steun van het european return and reintegration network (ERRIN) en van het Fonds Asiel, Migratie en Integratie (AMIF). Naar een meer geïntegreerd migratiebeleid, dankzij het AMIF.

• Australië – Department of Immigration and Border Protection
  • België – Federal Immigration Office en Federal Agency for the Reception of Asylum Seekers
  • Denemarken – Ministry of Foreign Affairs
  • Duitsland – Federal Office for Migration and Refugees