Solidaire eigenaar Marie-Hélène: “De steun van Caritas stelt me gerust”

Caritas International België Solidaire eigenaar Marie-Hélène: “De steun van Caritas stelt me gerust”

© Caritas International - Marie-Hélène, een solidaire eigenaar, is het avontuur aangegaan en verhuurt haar appartement aan een mama met haar twee dochters.

10/06/2020

Caritas opent de virtuele deuren van “Immosolidair”: een huisvestingsdienst die eigenaars met kwetsbare huurders in contact brengt en hen een veilige verhuurcontext biedt. Waarom jezelf als verhuurder engageren? Marie-Hélène Blary, een nieuwe solidaire eigenaar, getuigt.

Jij bent onlangs een solidaire eigenaar geworden, waarom heb je ervoor gekozen om je appartement aan kwetsbare mensen te verhuren?

Marie-Hélène Blary: Toen onze huurder afgelopen winter na 15 jaar vertelde dat hij wegging, was de migratiecrisis zeer verontrustend: mensen sliepen nog op straat. Het was een goede gelegenheid om me hiervoor in te zetten. Ik had het gevoel dat ik geprivilegieerd was en niet genoeg deelde.

Van het een kwam het ander en mijn man opperde het idee om met Caritas in zee te gaan. Ik ontmoette Patricia Taelman, verantwoordelijke van het project Immosolidair bij Caritas International, en zij overtuigde me meteen. Het stelt mij gerust dat er steeds iemand is die je begeleidt doorheen de procedures, dat er maatschappelijk assistenten zijn die kunnen bijspringen. Dat je niet alleen komt te staan als er zich problemen zouden voordoen.

Waarom koos je voor Caritas en het initiatief Immosolidair?

Marie-Hélène: Caritas vertelde ons dat er vraag was naar ons type huisvesting. Het is een gelijkvloers appartement en daarom interessant voor de zeer kwetsbare mensen die Caritas begeleidt. Het gezin dat bij ons intrekt, heeft bijvoorbeeld een kindje in een rolstoel.

>>WORD NET ZOALS MARIE-HELENE EEN SOLIDAIRE EIGENAAR!

Aanvankelijk had ik dezelfde twijfels als bij elke andere huurder. Maar, doordat we dit met Caritas doen geeft het me een veiliger gevoel. Elke huurder kan problemen veroorzaken. Ook iemand die in alle opzichten goed lijkt, kan zijn huur niet betalen. Door de samenwerking met Immosolidair ben ik gerustgesteld.

Zijn je nieuwe huurders al ingetrokken?

Marie-Hélène: Door de coronapandemie liep alles vertraging op, maar dit weekend trekken ze in. We hebben zelf drie dochters en onze nieuwe huurder is een alleenstaande mama met twee dochters. Het lijkt er dus op dat het een goede match is en we kijken er naar uit om ze te verwelkomen.  Het is een leuk familieproject dat de bewustwording van onze kinderen ook helpt vergroten.

>>LEES OOK: Huren na corona: vluchtelingen zoeken woning.

Het appartement dat we verhuren bevindt zich in ons huis, we hebben dezelfde voordeur. Ik kan niet wachten om de nieuwe huurders de buurt te laten zien, de plaatsen waar we graag met onze kinderen naartoe gaan, de kleine winkeltjes, … zonder dat ik natuurlijk de complete zorg op me zou nemen. Bovendien, sinds we er in de buurt over praten, bieden verschillende buren ons meubilair aan. Zo solidair. Ik vind het geweldig!

Word jij ook een solidaire eigenaar?

Op zoek naar huurders voor je woning? Zoek niet verder, wij hebben wat jij nodig hebt! Caritas, Immosolidair om solidariteit te combineren met het verhuren van je woning.

Bedankt alvast, dat je meebouwt aan een solidaire samenleving!

Verwant nieuws