Housing-café Gent: samen op zoek naar een woning

Caritas International België Housing-café Gent: samen op zoek naar een woning
12/12/2017

Achter een grote poort in de Gentse Sint-Salvatorstraat maken pijltjes zowel vrijwilligers als vluchtelingen wegwijs: rechtdoor naar het Housing-Café. Rechtdoor naar een warm onthaal voor iedereen die hier op zoek is naar een thuis.

Voor de 29-jarige Nurah is het de eerste keer in het Housing-Café. Ze vluchtte samen met haar drie kinderen uit Eritrea en verblijft momenteel in een Lokaal Opvang Initiatief (LOI) in de streek. Zoals alle erkende vluchtelingen, kreeg ze na haar erkenning twee maanden de tijd om de opvang te verlaten. Er zijn al enkele weken verstreken, dus de nood om snel een woning te vinden is groot. Nurah bracht een tolk mee naar het Housing-Café: een vriend die na anderhalf jaar in België al genoeg Nederlands spreekt om een brug te vormen tussen Nurah en de vrijwilligers.

Twee vrijwilligers leggen aan Nurah uit wat het Housing-café is – en de zoektocht gaat van start. Zoekertjeswebsites en Google maps dienen als kompas naar een plaats die ze ooit thuis hoopt te kunnen noemen. “Er staat maar 1 foto online,” toont vrijwilliger Marie terwijl ze de laptop naar Nurah draait, “maar het ziet er interessant uit.” Lieve, een andere vrijwilliger, vult aan: “Ronse is een leuke stad, goed bereikbaar met het openbaar vervoer en er zijn scholen in de buurt.” Nurah lijkt te twijfelen. Ze kent Ronse niet. Ze kent de mensen daar niet. “Laat ons gewoon eens bellen om te horen wat ze zeggen,” stelt Marie voor. Een paar minuten later is de twijfel weggenomen: “Al verhuurd.” Dat krijg je hier wel vaker te horen.

Wekelijkse afspraak op maandag

Op 2 oktober 2017 opende het Gentse Housing-café haar deuren. Iedere maandagnamiddag wordt er ijverig getelefoneerd voor een achttal vluchtelingen die op zoek zijn naar een woning. “Via hun sociaal assistent maken ze een afspraak om langs te komen, al moet er noodgedwongen met een wachtlijst gewerkt worden,” legt coördinatrice Indra Versmesse uit. “Zodra mensen uitgenodigd worden, komen ze wekelijks. Tot er een woning gevonden wordt. Voor sommigen betekent dit elke maandag Housing-café.”

Door het beperkte budget en discriminatie op de huurmarkt, lijkt het soms een onmogelijke opgave om een huurwoning voor vluchtelingen te vinden. Enthousiaste vrijwilligers zijn dan ook van onschatbare waarde. Ze houden de vluchtelingen gemotiveerd, zeggen dat het zwaar en lastig is, maar dat het goed zal komen. “Het is zeker uitdagend,” bevestigt vrijwilliger Sofie. Ze kreeg net te horen dat een eigenaar liever geen familie met een leefloon in zijn appartement wil. Het collectieve aspect van de huizenzoektocht is een cruciaal element van het Housing-café. Er ontstaat een band tussen de vrijwilligers, tussen de vrijwilligers en de vluchtelingen, en de vluchtelingen onderling. Ze delen teleurstelling en frustraties, maar ook de vreugde bij elk klein of groot succes.

Goed nieuws

Wanneer Ramesh het Housing-café binnenkomt, wordt het zoeken even onderbroken voor uitbundige gelukwensen. De brede lach op het gezicht van de jonge vluchteling spreekt voor zich. Na twee maanden zoeken, wel honderd telefoontjes en tientallen huisbezoeken heeft hij een woning gevonden in Schellebelle. “Toen we het contract gingen tekenen,” zo vertelt coördinatrice Indra, “merkte hij verwonderd op dat het bordje ‘te huur’ voor het raam verdwenen was. Het drong niet meteen tot hem door dat het bordje weg was omdat de woning aan hem verhuurd was.”

De eigenaars gingen niet over één nacht ijs om te verhuren aan Ramesh. “Het is ook voor hen een sprong in het onbekende,” weet Indra. “Niettemin, de kennismaking met een vluchteling op zoek naar een woning, het zien van die vaak onvoorstelbare motivatie om hier een toekomst uit te bouwen, kan ook wat losmaken bij verhuurders. Bovendien weten zij zich gesterkt doordat Caritas International mee de verhuis begeleidt en bereikbaar blijft voor hun vragen – zo staan ook de verhuurders er niet alleen voor.”

Een lange weg

Sinds het Gentse Housing-café 2 maanden geleden van start ging, werden 18 mensen begeleid in hun zoektocht naar een woning. Ze woonden duizenden kilometers hier vandaan, tot repressie en geweld hen op de vlucht dreven, op een gevaarlijke en lange weg. Een weg waar geen einde aan lijkt te komen, want ook hier blijven ze verhuizen. Van asielcentrum naar LOI, nadien met wat geluk naar een eigen huis, of anders naar een doorstroomwoning of de straat. Van stad naar dorp. Van vrienden naar vreemden, die op hun beurt weer vrienden kunnen worden.

Ook u kunt meehelpen

Helpt u vluchtelingen aan een stabiele thuis? Word solidaire huiseigenaar of vrijwilliger bij het Housing-café:

• Als u een woning te huur hebt, horen we het graag via solidaire.eigenaar@caritasint.be of het nummer 0473 95 14 62.
  • Om vrijwilliger te worden of iemand in te schrijven in het Housing-Café van Gent, kunt u mailen naar housingcafegent@caritasint.be of bellen naar het nummer 0476 47 18 18.
  • Ook in Antwerpen en Luik organiseert Caritas Housing-cafés. Lees er hier alles over.

*Om de anonimiteit te garanderen, zijn de namen in dit artikel aangepast.

Verwant nieuws