Solidaire huiseigenaar

10.000 vluchtelingen zijn op zoek naar een huurwoning. Heb jij de sleutel voor een betere toekomst?

10.000 vluchtelingen zoeken een huurwoning

Zij moeten de opvangstructuren voor asielzoekers verlaten. Twee maanden krijgen ze om ergens anders onderdak te vinden. Een woning is erg belangrijk: het is de eerste noodzakelijke stap naar integratie.

U bent eigenaar? Uw woning is beschikbaar? Kent u een eigenaar? Word solidaire huiseigenaar! Caritas International zoekt eigenaars die bereid zijn hun huis of appartement te verhuren aan erkende vluchtelingen. U kunt ons uw woning aanbieden door een e-mail te sturen naar Solidaire.eigenaar@caritasint.be of ons te bellen op het nummer 0473 95 14 62.

Samen doorbreken we de vicieuze cirkel van armoede

“Een huis vinden op de privémarkt is erg moeilijk“, weet Anne Dussart van Caritas International. “De vluchtelingen kennen onze taal niet en ze botsen vaak op vooroordelen. Als ze erkend worden als vluchteling moeten ze binnen de twee maanden de opvangstructuur verlaten. Ze krijgen dus maar twee maanden om een woning te zoeken. Zonder geld is dat erg moeilijk. Om te kunnen genieten van de maatschappelijke integratiepremie van het OCMW hebben ze echter een adres nodig. Deze vicieuze armoedecirkel willen we kost wat kost doorbreken.

Over een woonst beschikken is de conditio sine qua non in België om een nieuw leven op te starten, om zich te integreren. Wij willen de toegang tot een woning makkelijker maken. Daarom zoeken we eigenaars. U misschien?

Meer weten

Ontdek het verhaal van Nabil en Fadia. Nadat ze Homs ontvlucht zijn, wonen ze nu in Beauraing. Lees ook de drie vragen aan een solidaire huiseigenaar.