Caritas International  Heropbouw van een weeshuis

Cartias Haïti

haiti-NL

Doel

Het weeshuis dat verbonden is aan de school ‘Les Salines ’ en 150 kinderen opvangt is volledig verwoest. In ‘Croix des Bouquets’ bouwen we een nieuw weeshuis, waar ook een school zal bijhoren voor de buurtkinderen plus een socio-cultureel centrum voor de hele buurt.

Caritas International financiert de bouw en de uitbouw van één bungalow. De kostprijs van een bungalow bedraagt 100 000 euro, inrichting en inboedel inbegrepen. In totaal zijn er 13 bungalows voorzien voor de kinderen en 3 voor de stafleden. Verder komt er een grasveld om te spelen, een eetzaal, een polyvalente zaal en een wasplaats.

Context

De zusters Salesianen spelen een belangrijke rol in het onderwijs in Haïti. Ze runnen 15 educatieve centra, en bereiken 18.000 kinderen, vooral de allerarmsten. Bij de aardbeving is in Port au Prince de school ‘ Les Salines’, die ruim 2.500 leerlingen telt, volledig verwoest. Aan de school is ook een weeshuis verbonden dat 150 kinderen opvangt.

De zusters zijn onmiddellijk aan het werk gegaan. Terwijl de school wordt heropgebouwd volgens correcte normen krijgen de leerlingen les in metalen noodonderkomens. Voor de heropbouw van het weeshuis deden ze een beroep op Caritas.

In november 2011 is de bouw van het weeshuis van start gegaan. Na het vinden van een geschikt terrein begin 2011 moesten er heel wat stappen ondernomen worden alvorens men over kon gaan tot de effectieve bouw. Zo werd het terrein grondig onderworpen aan een bodemonderzoek, werd er gezocht naar een geschikte aannemer en was het wachten op een vergunning van het plaatselijk bestuur die de plannen aardbeving- en cycloonbestendig moest verklaren.

De bouw ging van start met het oprichten van een muur rond de plaats waar het weeshuis zal opgetrokken worden om de jonge inwoners, uitsluitend meisjes, te beschermen. Het weeshuis zelf zal bestaan uit een verzameling van ‘bungalows’, elk bestaande uit verschillende slaapkamers en een gemeenschappelijke ruimte voor de kinderen. 10 tot 12 kinderen kunnen er comfortabel in worden ondergebracht, samen met een begeleider.

Begunstigden

Inmiddels zijn de bungalows afgewerkt en hebben er 150 wezen tussen 6 en 15 jaar er onderdak en onderwijs.

We steunen

P projecten

Caritas steunt projecten van andere organisaties via de uitreiking van fiscale attesten.

Een vraag? Neem contact met ons op

Gelijkaardige projecten

Alle projecten