Een beter bestaan voor gemeenschappen door betere cacao

Caritas International Een beter bestaan voor gemeenschappen door betere cacao

© Caritas International

05/09/2016

PLAATS:

Sikka Regentschap

BUDGET:

DUUR:

2013 - 2018

LOKALE PARTNERS:

Caritas Keuskupan, Maumere

EIGEN FONDSEN:

Indon+®sie-NL

DOEL

Ons doel is om beter te voorzien in het levensonderhoud van de gemeenschap door het telen van betere cacao.

CONTEXT

Caritas Maumere begon het Cacao Rehabilitatie Programma in oktober 2013. Tot nu toe zijn twee fases van het programma beëindigd. Van 2013 tot 2014 hielp ons programma 200 boeren om 0,10 hectare grond te verwerven, waarmee hun totale grondgebied toenam tot 20 hectare. In 2015 en 2016 hielpen we 156 boeren om elk nog eens 0,25 hectare extra te verwerven, zodat hun totale grondgebied nu 39 hectare is. Hierna toonden ook veel andere boeren hun interesse om deel te nemen aan het programma. In de derde fase (2016 – 2017) zal Caritas Maumere voor het versterken van de boeren blijven samenwerken met het landbouwdepartement van het Sikka Regentschap en met VECO Indonesië. Ook zal ze bijstand blijven verlenen aan de boeren van Halehebing (een parochie aan de zuidkust van Sikka).

De aandacht en interesse voor Caritas Maumere’s ervaring in het begeleiden van boeren neemt toe. Het landbouw- en beplantingdepartement van Sikka Regentschap wil steun bieden door betere cacaozaden te voorzien (tot 2018), terwijl VECO Indonesië steun wil bieden in de vorm van opleidingen voor boeren en het opzetting van een netwerk voor de vermarkting van hun goederen (tot 2018).

Enkele activiteiten die we met deze boeren organiseren zijn onder andere: coördineren en netwerken in de streek, dataverzameling, training, landbehoud, klaarmaken van het land en cacao kiemplanten uitdelen.

BEGUNSTIGDEN

Sinds haar ontstaan zijn meer dan 140 cacaoboeren gebaat bij het programma.

We steunen

P projecten

Caritas steunt projecten van andere organisaties via de uitreiking van fiscale attesten.

Een vraag? Neem contact met ons op