Studiedag – Migratie en vluchtelingen en een superdiverse klassituatie

Caritas International Studiedag – Migratie en vluchtelingen en een superdiverse klassituatie

Wereldwijd zijn 65 miljoen mensen op de vlucht voor oorlog en geweld. Miljoenen anderen zijn op de vlucht voor armoede, ongelijkheid, klimaatverandering ... Ook scholen staan voor de uitdaging met deze context rekening te houden. 11.11.11 organiseert samen met heel wat educatieve partners, o.a Caritas International, een studiedag rond dit razend actueel thema.

Omgaan met migratie en diversiteit in je school

De studiedag, die zowel voor leerkrachten, directies, CLB-medewerkers en andere geïnteresseerden is bedoeld, zal draaien rond twee vragen: ‘Hoe les te geven over migratie en vluchtelingen?’ en ‘Hoe gaan we het beste om met een superdiverse klasgroep?. We wapenen je met concrete tools, inhoudelijke verdieping en geven ruimte voor onderlinge uitwisseling.

De voormiddag zal ingevuld worden door een keynote spreker en verschillende partners die dieper zullen ingaan op enkele inhoudelijke kwesties. In de namiddag gaan we actief aan de slag met concrete leermiddelen en tips, waarbij natuurlijk ook onze eigen tools ‘Between 2 worlds‘ en ‘Inclu Acto‘ niet zullen ontbreken.

Programma: 9u15 tot 16u00

• 9u15: onthaal met koffie en thee
  • 9u45: welkomstwoordje & toelichting programma van de dag
  • 10u00: inleiding begrippenkader Migratie en vluchtelingen door UNHCR en IOM & vragen
  • 10u35: toelichting opvang van minderjarigen en de toeleiding naar onderwijs door Fedasil  & vragen
  • 11u10: keynote spreker & vragen
  • 12u00 –13u: lunchpauze (broodjes) met infomarkt
  • 13u00: keuze uit 6 workshops
  • 14u15: pauze (doorschuiven naar andere workshop)
  • 14u30: keuze uit 6 workshops
  • 15u45: digitale tool korte evaluatie
  • 16u00: napraten bij een drankje

Praktische info

• Wanneer? Maandag 16 oktober 2017 vanaf 9u tot 16u
  • Locatie: UCLL Campus: Hertogstraat 178 3001 Heverlee (wegbeschrijving)
  • Partners: Caritas International, Vluchtelingenwerk Vlaanderen, School Zonder Racisme, Goodplanet Belgium, Studio Globo, Globelink, U MOVE 4 PEACE (Pax Christi), IOM, UNHCR en 11.11.11
  • Doelgroep: leraars, toekomstige leraars, CLB-medewerkers, directies, coördinatoren,…
  • Prijs: 25 euro
  • Inschrijving via 11.11.11: stuur een mail naar school@11.be (subject: inschrijving studiedag 16 oktober of – gelieve in je mail volgende gegevens op te nemen: naam school, adres school, contactpersoon en gsm nr.); je ontvangt van ons een bevestigingsmail met een factuur voor de betaling. Je inschrijving is definitief na ontvangst betaling.