PROJECT – JONGEREN OP DE VLUCHT

Caritas International PROJECT – JONGEREN OP DE VLUCHT

Je wilt met je klas graag iets doen rond het conflict in Syrië maar weet niet goed wat? Je wilt je leerlingen beter doen begrijpen wat de link is met de vluchtelingenthematiek? Je wilt verder gaan dan een gewone les en echt in contact komen met Syrische vluchtelingen? Dan is het project “Jongeren op de vlucht” iets voor jou en je klas! Aan de hand van een briefwisseling tussen je leerlingen en jonge Syrische vluchtelingen in Libanon bouwen we een brug tussen jongeren uit deze twee totaal verschillende werelden.

Samen bruggen bouwen

Het conflict in Syrië heeft de grootste vluchtelingenstroom teweeggebracht sinds de Tweede Wereldoorlog. De komst van vluchtelingen is in België, het Midden-Oosten en wereldwijd een sociale realiteit waar we niet omheen kunnen. Toch blijft het voor Belgische jongeren te vaak een ver-van-mijn-bed-show. Vaak willen ze zich wel solidair opstellen met Syrische vluchtelingen maar weten ze niet goed hoe. Om die redenen is het project “Jongeren op de vlucht” ontstaan en is het ondertussen al aan zijn vierde jaargang toe.

Het succes van het project groeit elk jaar opnieuw. Vorig jaar namen maar liefst 1600 Belgische jongeren deel aan dit project, we kregen in totaal meer dan 1000 brieven van de Syrische jongeren.

Doelstellingen van het project

• Belgische jongeren bewust maken van de thematiek van Syrische vluchtelingen in Libanon en daarbuiten.
  • Een brug bouwen tussen jongeren uit twee verschillende leefwerelden.
  • Belgische jongeren een kans geven om concreet een actie op te zetten over een gevoelig en actueel thema.

Timing

1 december: inschrijvingen worden afgesloten

15 december: deadline om de brieven naar ons te sturen

Begin januari : wij sturen de brieven naar Libanon

April : brieven uit Libanon komen bij ons toe

Begin mei: wij sturen de brieven naar jullie

Inschrijvingen

Vul  het inschrijvingsformulier onderaan de pagina in om deel te nemen aan dit project

Verstuur de brieven ten laatste voor 15 december 2017, vergezeld van de gegevensfiche.

Caritas International – ter attentie van Steffi Vermeire
Liefdadigheidstraat 43

aan de slag met jouw leerlingen

De briefwisseling met de Syrische jongeren is het ideale moment om in je les dieper in te gaan op de vluchtelingenthematiek en het conflict in Syrië. Als ondersteuning ontwikkelde Caritas International een didactische gids voor leerlingen uit het lager en secundair onderwijs. Hieruit kun je inspiratie halen voor je lessen zodat je leerlingen optimaal begrijpen bij wie hun brieven terecht komen.

Deze didactische gids is hier te downloaden.

Antwoord van Syische vluchtelingen

In mei 2018 mag je een antwoord verwachten op de brieven en kaartjes van Syrische vluchtelingen. Onze partner in Libanon heeft samen met de hulp van hun vrijwilligers enkele maanden nodig om de antwoorden op te stellen de redactie van antwoorden te organiseren. Bedankt voor jouw geduld!

Zin om meer te doen?

Op 27 september lanceert Caritas wereldwijd haar campagne ‘Samen op weg’, waarbij de ontmoeting met de andere centraal staat. Doel van deze bewustmakingscampagne is om ruimte en kansen te scheppen zodat mensen met diverse achtergronden elkaar kunnen leren kennen, mensen op de vlucht hun verhaal kunnen delen, migranten en gemeenschappen elkaar echt kunnen ontmoeten.

Spreekt dit je aan? Doe dan met ons mee! Deel foto’s of filmpjes van je leerlingen terwijl ze brieven schrijven en deel deze onder de hashtag #ShareJourney, organiseer een solidaire mars met je school of bezoek een asielcentrum bij jou in de buurt. Wij helpen je hier graag verder mee op weg! Nog vragen of ideeën? Aarzel zeker niet om contact met ons op te nemen;

Contacteer ons !

Caritas International (voor scholen)
Contactpersoon: Steffi Vermeire– Tel. 02/229.36.24 – Mail: s.vermeire@caritasint.be

Inschrijvingen voor scholen aan "Jongeren op de vlucht 2017-2018"
*Onze partner in Libanon kan niet meer dan het maximum aantal brieven behandelen. Daarom geven we de voorkeur aan 1 brief per groepje van 5-6 leerlingen.

Ik ben bereid om me voor de mondiale Caritas campagne 'Samen op weg' te engageren door bijvoorbeeld een filmpje te maken in de klas, een foto op te sturen, een eigen actie op poten te zetten of een opvangcentrum in mijn buurt te bezoeken (indien gewenst ondersteunen wij u hier graag in).

Vergeet niet om de gegevensfiche, beschikbaar op deze pagina, in te vullen en te versturen met de post.

Door mij in te schrijven voor dit project, verbind ik mij ertoe om deel te nemen aan de evaluatie zodat Caritas International projecten kan blijven ontwikkelen in overeenstemming met de vraag van leerkrachten.

Envoi

Verwant nieuws