Individuele navorming

Caritas International  Individuele navorming

© Caritas Internationalis

22/09/2016

Individuele navorming rond het thema ‘asielzoekers, vluchtelingen en migranten’ voor leerkrachten en directies uit het secundair onderwijs.

Beschrijving

Onze jongeren worden steeds meer geconfronteerd met het thema vluchtelingen. Ze horen het in de media. Een opvangcentrum opent in hun buurt. Kinderen van vluchtelingen zoeken een plaatsje op hun school. Er is dan ook een belangrijke taak weggelegd voor schoolteams om dit te kaderen.

Daarnaast worden leerkrachten en directies zelf geconfronteerd met complexe uitdagingen rond diversiteit. In onze individuele studiedagen gaan we aan de slag met jullie vragen en bieden we handvaten aan.

Individuele navorming

In het voorjaar 2017 plannen we vijf individuele studiedagen, die kaderen in het nieuwe campagnethema van 11.11.11: migratie. Deze studiedagen zijn mogelijk gemaakt door een samenwerking tussen Caritas International, UCSIA, AP Hogeschool Antwerpen, Odisee hogeschool, 11.11.11 en de werkgroep educatie-migratie, Vluchtelingenwerk Vlaanderen, Agentschap Integratie en Inburgering, Atlas, Tumult, School Zonder Racisme en Foyer.

Tijdens deze studiedagen zullen leerkrachten secundair onderwijs de kans krijgen om in gesprek te gaan met vluchtelingen en om zich in te leven in hun verhalen. Met die verhalen als vertrekpunt stimuleren we ook een (zelf)reflectie: wie ben ik in relatie tot vluchtelingen?

Een tweede belangrijke component van de studiedagen is de handelingsbekwaamheid van de leerkracht. Hoe werk je met jongeren rond het thema ‘migratie en diversiteit’? Hoe ga je om met diversiteit op school? Hoe creëer je bij jongeren openheid naar de ander toe?

Praktische informatie

Studiedagen voor leerkrachten en directies uit het vrij onderwijs, en leerkrachten rooms-katholieke godsdienst i.s.m. UCSIA

• Maandag 20 februari 2017
    Pedagogisch Didactisch Centrum van het Bisdom Gent · PEDIC · Biezekapelstraat 2 · 9000 Gent
  • Maandag 6 maart 2017
    Grootseminarie Bisdom Hasselt· Tulpinstraat 75 · 3500 Hasselt
  • Maandag 13 maart 2017
    Theologisch en Pastoraal Centrum· TPC · Groenenborgerlaan 149 · 2020 Antwerpen

Praktische details: van 9u tot 16u

Inschrijvingsgeld: €20

Voor meer informatie en/of inschrijvingen, surf naar de website van UCSIA.

Studiedagen voor alle leerkrachten uit het secundair onderwijs i.s.m. AP Hogeschool Antwerpen:

Donderdag 23 februari 2017

AP Hogeschool Antwerpen, Campus Spoor Noord, Ellermanstraat 33, 2060 Antwerpen

Praktische details: van 9u tot 16u

Inschrijvingsgeld: gratis

Voor meer informatie en/of inschrijvingen, surf naar de website van AP Hogeschool Antwerpen

Beperkte plaatsen, dus wees er snel bij!

Studiedagen voor alle leerkrachten uit het secundair onderwijs i.s.m. Odisee:

Woensdag 15 maart 2017

Odisee Hermesgebouw, Stormstraat 2, Brussel

Praktische details: van 13u tot 16u

Inschrijvingsgeld: gratis

Voor meer informatie en/of inschrijvingen, surf naar de website van het Groepscentrum Permanente Vorming.

Beperkte plaatsen, dus wees er snel bij!

Geïnteresseerd?

Contacteer ons. Debby Van Paesschen, projectmedewerker educatie d.vanpaesschen@caritasint.be – Tel: +32 2 4310070 – Gsm: +32 478 797731

Gelijkaardige projecten

Alle projecten