LESMATERIAAL – IN DE KIJKER: vluchtelingen in België

Caritas International LESMATERIAAL – IN DE KIJKER: vluchtelingen in België

© Isabel Corthier

In de kijker:

Moeten we onze grenzen open houden of sluiten? Is vrij verkeer van mensen een grondrecht? Kunnen verschillende culturen samenleven? Is integratie een éénrichtingsverkeer? Welke rol speelt levensbeschouwing in al deze vraagstukken? Met deze 'In de kijker' wil Caritas International leerkrachten van de nodige achtergrondinformatie voorzien om het debat over migratie met hun leerlingen op een gefundeerde en juiste manier te openen.

Vluchtelingen in België

Steeds meer vluchtelingen vinden hun weg naar de schoolbanken, maar zijn onze leerlingen hier klaar voor? Staan zij open voor ‘de andere’? Gaan ze kritisch om met de mediaberichten rond asielzoekers, vluchtelingen en migranten? De didactische suggesties in het educatief dossier ‘Vluchtelingen in België: de verhalen achter de mediaberichten’ helpen je op weg.

Aan de slag in je klas

Samen met KU Leuven ontwikkelde Caritas International een ‘In de kijker’ voor de Thomaswebsite: ‘Vluchtelingen in België: de verhalen achter de mediaberichten’. Hierin vind je achtergrondinformatie over het thema, en tal van suggesties en audiovisuele materialen voor in de klas. Dit dossier is op maat van de lessen rooms-katholieke godsdienst, maar is ook geschikt voor een ruimere aanpak op school. Zo kunnen jongeren groeien in hun openheid naar ‘de andere’ toe en idealiter zelf een actieve bijdrage leveren aan een meer rechtvaardige wereld.

Zin om aan de slag te gaan? Download dan hier het educatief dossier.

Meer info?Neem dan contact op met:

Steffi Vermeire, Verantwoordelijke wereldburgerschapseducatie
s.vermeire@caritasint.be