Caritas International Louvranges: opvolging en ondersteuning

© Isabel Corthier

09/09/2016

Titel:

Logis de Louvranges, specifieke opvang voor vrouwelijke asielzoekers (met of zonder kinderen)

Plaats:

Louvranges, Wavre, België

Duur:

Project opgestart in 2010

Voor wie?:

In de Logis de Louvranges zijn er 21 appartementen ter beschikking.

Doel:

Vrouwen, vaak alleenstaande moeders, opvangen tijdens de duur van hun asielprocedure. Meer dan een dak boven het hoofd, zorgt de structuur ook voor de nodige psychosociale en juridische ondersteuning.

De rust terugvinden

Vrouwelijke asielzoekers die in België aankomen, torsen een zwaar verleden en hebben het zonder steun lastig op ons grondgebied. Ze zijn verzwakt door hun ervaringen en hebben dikwijls kinderen te onderhouden. Sommigen onder hen zijn amper geschoold en velen kennen hun rechten niet. Bovendien moeten ze alles alleen verwerken: het thuisland achterlaten, aankomen in een nieuw land, de asielprocedure, de financiële situatie, trauma’s, enz. Daarnaast moeten ze zorgen dat hun kinderen gezond blijven en onderwijs krijgen.

Opdat de vrouwen op termijn zelfstandig kunnen worden, worden ze ondergebracht in eengezinswoningen. Zo kunnen ze in alle privacy een normaal gezinsleven leiden. Toch zijn er gemeenschappelijke ruimten waar ze elkaar kunnen ontmoeten of deelnemen aan leerzame workshops.

Woensdagnamiddag kunnen de kinderen deelnemen aan activiteiten die speciaal voor hen bedacht zijn en krijgen ze steun bij hun huiswerk. De mama’s leren naaien, breien en krijgen Franse taalles. Informatiesessies worden eveneens georganiseerd die hen wegwijs maken in het sorteren van afval of gezonde voeding. Allemaal momenten van ontspanning en van bijleren die hen toestaan om de rust terug te vinden, vrienden te maken en hen op weg helpen te integreren.

Opvolging en ondersteuning

Om het dagelijkse beheer van de Logis de Louvranges te waarborgen en psychosociale en juridische opvolging van de gezinnen te verzekeren, werd een professioneel team samengesteld, onder meer bestaande uit een coördinatrice, een maatschappelijk assistente, een sociaal begeleidster en een conciërge. Er is ook kinderopvang voorzien.

Maar de kracht van dit mooie project berust voor een deel ook op vrijwilligers uit de directe omgeving. De bewoonsters kunnen er ook rekenen op de aanwezigheid en het luisterend oor van twee zusters van het voormalige klooster van de Dochters der Liefde. Ze leven onder hen en besparen tijd noch moeite om hen te ondersteunen.

Voetballen in het appartement van mama in Louvranges.

We steunen

P projecten

Caritas steunt projecten van andere organisaties via de uitreiking van fiscale attesten.

Een vraag? Neem contact met ons op

Gelijkaardige projecten

Alle projecten