Caritas International België Opvangcentrum voor asielzoekers Scherpenheuvel viert 1ste verjaardag
18/11/2016

Beste journalist,

Graag nodigen we u van harte uit voor het 1ste  verjaardagsfeest van het opvangcentrum voor asielzoekers Peterskasteel op zondag 20 november vanaf 13 uur.

Sterke evolutie

“Een jaar geleden, in volle opvangcrisis, was het hier alle hens aan dek om zo snel mogelijk mensen te kunnen opvangen, zodat ze niet op straat hoefden te verblijven”, vertelt Gitte Claeys van Caritas International die de opstart van het centrum mee coördineerde.

“Voor ons een uitzonderlijk antwoord – historisch organiseerden we voornamelijk de opvang van asielzoekers in individuele woningen – op een uitzonderlijke situatie. Maar de kern van onze filosofie blijft dat we alle mensen die we opvangen een humane, waardige en kwaliteitsvolle begeleiding willen bieden. Vandaag – één jaar later – is er heel veel veranderd en werken we elke dag aan de professionalisering van ons centrum, samen met de bewoners, tal van vrijwilligers en onze gemotiveerde medewerkers. Zo hebben we een nauwe samenwerking uitgebouwd met scholen, het CAW, de VDAB en verschillende verenigingen zodat onze bewoners ook op gebied van onderwijs, psychosociale ondersteuning, vorming en werk snel hun weg in onze samenleving vinden.”

304 asielzoekers opgevangen

Het voorbije jaar werden 304 mensen opgevangen in het centrum, 52% daarvan waren volwassenen, 48% kinderen, 44% vrouwen en 56% mannen. De top vijf landen van herkomst zijn: Afghanistan, Irak, Syrië, Rusland en Guinea.

Feestelijk programma

Vanaf 13u verwelkomen we bezoekers op het domein voor tal van activiteiten waaronder een ‘bomige’ wandeling met gids door het park, verhalenvertellers en een kleine tentoonstelling in het kasteel.

Niet alleen het laatste jaar wordt belicht, we duiken ook in het rijke verleden van het kasteel. En voorzien uiteraard een internationaal hapje en tapje.
Mogen we u verwelkomen tijdens ons feest? Stuur een mailtje naar j.vanstallen@caritasint.be.

Wenst u meer informatie of een interview?

Geef een seintje aan Julie Vanstallen

j.vanstallen@caritasint.be