“Mijn kinderen zullen nooit dokter of advocaat worden”

Caritas International België “Mijn kinderen zullen nooit dokter of advocaat worden”

Julie Vanstallen - Caritas International

01/09/2016

In Libanon leven vandaag 400.00 vluchtelingenkinderen. De meesten komen uit Syrië. Bijna 250.000 van hen gaan niet naar school. Waarom niet?

“Voor sommigen is de school is erg duur,” zegt Ramzi, Caritas Libanons projectcoördinator in de Bekaavallei. “Sommige kinderen gaan werken want hun ouders hebben dat inkomen nodig. Andere kinderen zijn getraumatiseerd en hebben moeite zich aan te passen in de klas. En nog andere zijn al 2, 3 of 4 jaar niet meer school geweest. Er wordt soms gevochten. Er zijn de trauma’s. Kortom, veel te veel problemen om goed te kunnen opletten in de klas.”

De tweede shift

Met de hulp van Unicef en Caritas Libanon focust de Libanese overheid zich vandaag op het onderwijs van vluchtelingen. De voorbije twee jaar werd het schoolsysteem volledig op zijn kop gezet. De normale uren (8u tot 14u voor de Libanese kinderen en voor Syrische kinderen die aangekomen zijn kort na het begin van de crisis) worden gevolgd door een ‘tweede shift’. “Dit zijn cursussen in de namiddag, voor Syrische en Iraakse vluchtelingen. Het lessenpakket is bijna hetzelfde, maar zonder de turnles, sport, of muziek,” legt Ramzi nog uit. “Bedoeling is om deze studenten zo veel mogelijk kansen te bieden, zodat ze niet nóg meer jaren kwijtspelen.”

Werken om hun mama te helpen

Rajihe is een alleenstaande moeder van 7 kinderen. “Mijn kinderen zullen nooit dokter of advocaat worden,” zucht ze verslagen. “Ze moeten niet naar school gaan. Ze leren er toch niks.” Maar achter haar zitten haar twee oudste dochters. De meisjes tonen ons dat ze Frans kunnen schrijven en tot 20 kunnen tellen. Tussen de lijnen begrijpen we dat Rajihe wil dat haar dochters met haar gaan werken in de velden. Het is de enige manier waarop ze kan overleven in Taules, dit tentenkamp in de Bekaavallei, waar ze woont met bijna 600 andere Syrische vluchtelingen. Ze heeft het geld nodig om hun tent, eten en telefoon te betalen.

Wat doet Caritas

Caritas Libanon wil deze meisjes van 12 en 14 jaar op de schoolbanken krijgen. “We betalen het vervoer en schoolgeld, en we bezorgen ze het nodige schoolgerief. Alles is gratis,” zegt Ramzi. “De situatie van deze familie toont dat we nog altijd steun nodig hebben. Om bijlessen te organiseren zodat ze zo snel mogelijk in het Libanese curriculum kunnen stappen. Om ook letterlijk naar school te kunnen gaan met de bus. Om haar mama te blijven aansporen. Kortom, om hen te steunen.” Caritas organiseert psychosociale ondersteuning voor leerlingen daar nood aan hebben en organiseert tijdens de vakantie bijlessen.