Syrië

In het kort

De burgeroorlog die Syrië verscheurt is zijn zesde jaar ingegaan. De droevige balans: honderdduizenden doden en de ontheemding van ongeveer de helft van de bevolking. 8 miljoen mensen hebben in Syrië zelf veiliger oorden opgezocht, 5 miljoen vluchtelingen in het buitenland (hoofdzakelijk Libanon, Turkije en Jordanië).

Caritas Syrië helpt de verplaatste personen (en de gastgemeenschappen die onvermijdelijk ook onder de crisis te lijden hebben). Zij maakt hierbij geen politiek of religieus onderscheid. Samen met andere leden van het Caritasnetwerk steunen we vooral de teams die aan het werk zijn in de kuststreek. Tartous en het kustgebied zijn tot dusver eerder gespaard gebleven van het geweld. De regio ontvangt een groot aantal interne vluchtelingen afkomstig uit Homs en Aleppo. De grootste noden situeren zich vooral op het vlak van voeding en hygiëne. Caritas geeft hier waar mogelijk waardebonnen die de mensen zelf volgens hun behoeften kunnen besteden. Caritas komt ook tussen in de huuronkosten en bij medische interventies.

Op internationaal vlak engageert de Caritas Confederatie zich om het lot van de Syriërs onder de aandacht te brengen en ervoor te ijveren dat er via diplomatieke weg een einde wordt gemaakt aan het conflict: de enige weg die nieuwe hoop en duurzame vrede kan brengen: http://syria.caritas.org/

Nieuws "Syrië"

Projecten "Syrië"

Alle projecten

Achter elk cijfer een verhaal

Alle verhalen
Caritas International

Vrijwilligerswerk

Honderden vrijwilligers zeggen neen tegen onverschilligheid tegenover vluchtelingen in nood en zetten zich in voor Caritas International. En u, wenst u zich in te zetten voor de meest kwetsbaren?

Vrijwilliger worden
Caritas International

Doe een gift

Wat zouden we doen zonder u en uw vrijgevigheid? Dankzij uw gift draagt u bij tot de strijd tegen honger, armoede en geweld. Samen geven wij een tweede kans aan mensen die uw gift het meeste nodig hebben.

Doe een gift