Syrische vluchtelingen overleven met steun van Caritas

Caritas International België Syrische vluchtelingen overleven met steun van Caritas

Caritas International

30/09/2016

Caritas Libanon heeft sinds het begin van de crisis meer dan 330.000 Syrische vluchtelingen geholpen met onder meer voedsel en medische zorg.

Schijn bedriegt

We gaan op bezoek bij een christelijke vluchtelingenfamilie in Zahlé die steun krijgt van Caritas Libanon. We stoppen aan een prachtig laag appartementsgebouw in een residentiële wijk en vragen ons af of onze collega’s van Caritas Libanon soms de weg kwijt zijn. In de inkomhal ontdekken we twee kleine kamertjes waar Saide met haar man en zoon van tweeëntwintig woont. Zij komen uit Homs (Syrië).

Gelukkig toeval

Dat ze in ruil voor onderhoudswerken in het appartementsgebouw mogen wonen als conciërge is een gelukkig toeval. Toen ze in Zahlé arriveerden – een overwegend christelijke stad – werden ze op straat aangesproken door een onbekende man, één van de bewoners van het gebouw. Hij vertelde over de openstaande post. Ze hebben niet lang geaarzeld.

Caritas helpt overleven

Saide en haar man moeten geen huur betalen maar ze krijgen ook geen loon. Ze hebben dus geen inkomsten en dat is lastig.

Ramzi, coördinator van de Caritasprojecten in de Bekaavallei, leeft mee. Voor we vertrekken doet hij toch nog een paar telefoontjes. Misschien is er toch nog een manier om die operatie zo vlug mogelijk te laten doorgaan?