Steun Aleppo, steun de menselijkheid

Caritas International België Steun Aleppo, steun de menselijkheid

Karam Al-Masri, AFP

14/12/2016

Aleppo brandt. De gevechten tussen het overheidsleger en de rebellen duren voort. Sinds gisterenavond werd tussen de twee partijen een fragiel staakt-het-vuren gesloten. Alle humanitaire organisaties hopen dat dit zo lang mogelijk gerespecteerd wordt.

Is vrede nog mogelijk in Syrië?

De menselijke tol van deze weken van strijd is verschrikkelijk. Geen enkele familie van Aleppo werd gespaard door het geweld of de rouw. Wereldwijd roepen burgers de strijdende partijen op om het bloedbad te stoppen, voor we onze menselijkheid helemaal verliezen.

Het Caritas netwerk voert campagne om vrede, waardigheid en hoop terug te geven aan het Syrische volk. De campagne spoort elk van ons aan om druk uit te oefenen op onze overheden opdat ze actie zouden ondernemen voor Syrië, zoeken naar vreedzame oplossingen voor het conflict en de miljoenen getroffen personen steunen.

Het werk van Caritas in Syrië gaat voort

Na meer dan vijf jaar is het hele land in een kluwen van oorlog verwikkeld. Ongeveer 5 miljoen mensen werden gedwongen het land te ontvluchten en 6,5 miljoen anderen moesten op de vlucht in eigen land, in de meest veilige zones. Syriërs vertellen over hun pijn en lijden na jaren van toenemende armoede: miljoenen zijn dakloos, worden voor lange tijd van elektriciteit en water afgesneden, hebben het moeilijk om aan voedsel en brandstof te geraken. De humanitaire noden van ongeveer 13 miljoen personen zijn schrijnend. En toch, het werk gaat voort…

Caritas International België Steun Aleppo, steun de menselijkheid

En niets zou mogelijk zijn zonder het engagement van onze collega’s die de bevolking blijven steunen, ondanks hun eigen moeilijkheden. “Te midden van zoveel vernieling, blijven heldhaftige mannen en vrouwen volharden om de slachtoffers materiële en spirituele hulp te bieden,” bevestigde Paus Franciscus.

Caritas Syrië komt duizenden getroffen mensen ter hulp in zes regio’s: Damascus, Homs, Aleppo, Hassaké, Hauran, Kust. Caritas International België is aanwezig in de kustregio, waar veel mensen uit Aleppo naartoe gevlucht zijn. Caritas biedt met uw steun hulp aan meer dan tweeduizend families. We staan de Syriërs bij zo lang als nodig is. En we hopen ook binnenkort aan hun zijde te kunnen staan om een vreedzaam Syrië te heropbouwen.

Verwant nieuws