Bedankt voor alles wat we met uw gift konden verwezenlijken.

Caritas International België Bedankt voor alles wat we met uw gift konden verwezenlijken.

Caritas Libanon

21/12/2016

In september riepen we op om samen met de vluchtelingenkinderen in Libanon hun toekomst uit te tekenen. Met succes! We kregen heel wat gulle giften binnen en vroegen Myrna Chamieh van Caritas Libanon, wat dit voor de kinderen betekent.

Kunt u een voorbeeld geven van een school die recent geopend werd?

Dankzij de giften van Caritas International konden we al op 10 oktober een school openen in Furn El Chebbak. Deze wijk in het zuiden van de hoofdstad Beiroet huisvest veel kwetsbare Syrische vluchtelingen. Ze zijn ingeschreven in openbare scholen, maar hebben het moeilijk. Veel van de ouders kunnen niet lezen of schrijven, laat staan hun kinderen helpen met huiswerk in het Frans of Engels. Ons After School Programme biedt ondersteuning na de lesuren. Ik ben echt tevreden dat we de school al konden openen, zo kunnen we de kinderen vanaf het begin van het schooljaar begeleiden.

Waar in de wijk wordt het project dan precies aangeboden?

Het was heel moeilijk om een school te vinden. Het Libanese onderwijssysteem kent twee shiften sinds de massale vluchtelingenstroom in het land. ’s Ochtends werd altijd al les gegeven, maar nu is er ook ’s middags een shift ingevoerd voor de vluchtelingenkinderen. De meeste scholen zijn dus constant bezet. Het positieve antwoord van de school van de zusters van Sainte Thérèse kwam dan ook als geroepen Het is een ideale leeromgeving. De zusters hebben 10 klassen in Furn El Chebbak, die we kunnen gebruiken voor het After School Programme, van maandag tot vrijdag. De zusters zijn open en behulpzaam. Zo stelden ze een extra deel van het gebouw open voor vergaderingen en sensibiliseringssessies voor de ouders.

Hoeveel leerlingen zijn er ingeschreven?

Nu hebben we 109 leerlingen, maar de aanvragen blijven binnenstromen. We moesten een wachtlijst beginnen omdat we niet meer kinderen kunnen begeleiden. Ze hebben immers een grote leerachterstand: veel kinderen waren lange tijd op de vlucht en spreken geen Frans of Engels, de officiële onderwijstalen in Libanon. Ieder kind moet dus van dichtbij opgevolgd worden.

Hoe komen de kinderen bij jullie terecht?

Ze worden doorverwezen door de scholen, maar komen ook op eigen initiatief. Ik ben echt onder de indruk van de motivatie van de families. Mensen die alles verloren zijn, beseffen het belang van onderwijs maar al te goed. Ouders zouden echt alles doen zodat hun kinderen naar school kunnen. En de kinderen zelf komen ook heel graag. Je ziet dat ze hier vrolijk aankomen en een goede band opbouwen met de leerkrachten.

Wordt het After School Programme altijd aangeboden in de buitenwijken van de grote steden?

Ons programma is nodig in alle kwetsbare buurten, maar in de steden zijn de risico’s wel groter. Er schuilen veel gevaren: geweld, drugs, misbruik… Daarom zijn we hier sterk vertegenwoordigd. Maar we zijn ook aanwezig op het platteland. Ook daar zijn er vluchtelingenkinderen die het moeilijk hebben, zowel op school als thuis. Bovendien zijn de lange afstanden daar nog eens een bijkomend probleem. Dankzij de schenkers van de septembercampagne kunnen in Klayaa, in het zuiden van Libanon, nu 65 kinderen de bus naar de school Saint George nemen. Ze wonen in 5 naburige dorpen. De kinderen die het verst wonen, moeten zelfs afstanden van 25 km afleggen. De bus biedt voor hen dus echt een broodnodige oplossing. In Klayaa wonen veel christenen en veel van de vluchtelingenkinderen op school zijn Iraakse christenen op de vlucht voor IS.

Is er ook tijd voor ontspanning?

Zeker! Spelen is immers heel belangrijk in de ontwikkeling van kinderen. Op 4 december vieren we in Libanon Sainte Barbe, dan verkleden de kinderen zich en eten we taart. We hebben ook al grootse plannen voor ons kerstfeest. Er zullen theaterstukken zijn voor verschillende leeftijden, er komt een goochelaar, en we gaan zelfs breakdancen. In Klayaa werken de leerlingen samen met de parochie aan een concert.

Wat motiveert u persoonlijk?

Ik werk samen met een heel geëngageerd team dat jarenlange ervaring in de regio heeft en zich ook na de uren vrijwillig blijft inzetten om goede resultaten te bereiken. Het motiveert me om te zien dat de kinderen elke dag opnieuw met een lach naar school komen en dat de klassen meteen vol zitten. Ik vind het wel echt jammer dat we ook kinderen op de wachtlijst moeten zetten, terwijl ook zij enorm veel nood hebben aan ons programma. Het is mijn droom om het After School Programma in 100 scholen op te starten! Zo kunnen alle vluchtelingenkinderen de nodige bagage meekrijgen om na de oorlog mee te bouwen aan een Syrië waar vrede heerst.