Vrijwilliger voor het Housing-café worden

© Isabel Corthier

Vrijwilligers bij het Caritas Housing-café bieden individuele ondersteuning aan erkende vluchtelingen die op zoek zijn naar een woonst.

Concrete en gevarieerde activiteiten in een leuk team

De activiteiten zijn gevarieerd en duidelijk omkaderd: zoeken naar huisvesting (via internet, lokale kranten, telefonisch), aanwezigheid en ondersteuning tijdens de huizenzoektocht van de erkende vluchteling, contacteren van verhuurders, aanwezigheid bij het bezoeken van huizen,  ondersteunen bij de installatie van de begunstigden.

Vrijwilliger zijn bij het Housing-café is niet altijd even gemakkelijk. Niet alle poorten openen zich meteen voor vluchtelingen met een laag inkomen. Maar: de onvergetelijke ontmoetingen, de sfeer van wederzijdse hulp en solidariteit in het team maken het vrijwilligerswerk zeer waardevol en leerrijk.

Profiel van de vrijwilliger

• Je spreekt Nederlands, kennis van andere talen (vb. Frans, Arabisch, Dari, …) is een groot pluspunt;
  • Je hebt enige ervaring met opzoekingswerk via het internet;
  • Je bent gemotiveerd om vluchtelingen te ondersteunen die een nieuw leven beginnen in België ;
  • Je bent open, sociaal, communicatief en hebt een goeie dosis doorzettingsvermogen;
  • Je bent minstens ½ dag per week beschikbaar;
  • Je laat de moed niet snel zakken en kan omgaan met tegenslagen;
  • Specifieke ervaring of een diploma zijn niet vereist. Bij Caritas zijn motivatie, luistervaardigheid en enthousiasme belangrijker dan kwalificaties.

Wat bieden we u?

• Een uitdagende ervaring waar je praktische hulp aan anderen kan bieden en jezelf kan ontplooien;
  • Een kwaliteitsvolle omkadering van je vrijwillige activiteit, in een professionele organisatie met een gemotiveerd team;
  • Vorming en intervisie, een tof team en een goeie sfeer, verzekering en onkostenvergoeding.

Waar gaan de Housing-cafés door?

• Antwerpen: Maandag van 14u tot 17u – De Loodsen vzw (Sint- Jacobsmarkt 43, 2000 Antwerpen)
    housingcafeantwerpen@caritasint.be – 0476 34 07 58
  • Brussel: Persoonlijke opvolging via permanentie op vrijdagochtend – Caritas International (Liefdadigheidstraat 43,1210 Brussel)
    housingcafe@caritasint.be – 0473 78 19 42
  • Luik: Dinsdag van 15u tot 17u – Evêché de Liège (Rue de Prémontrés 40, 4000 Liège)
    housingcafeliege@caritasint.be – 04 229 79 44
  • Gent: Elke maandag van 14u tot 17u in de lokalen van Kras Gent vzw (Sint-Salvatorstraat 30, 9000 Gent)
    housingcafegent@caritasint.be – 0476 47 18 18

Word vrijwilliger bij het Housing-café!

Het Housing-café is een project boordevol nieuwe uitdagingen. Mensen uit verschillende culturen ontmoeten elkaar en maken samen deel uit van een vriendelijk en gemotiveerd team.

Word vrijwilliger bij het Housing-café en draag zelf je steentje bij in de integratie van erkende vluchtelingen! Contacteer ons op volontaires-vrijwilligers@caritas.be.