Vrijwilligerswerk

Onze vrijwilligers kunnen hun talenten inzetten op verschillende terreinen: op de hoofdzetel in Brussel, als ondersteuning voor asielzoekers en erkende vluchtelingen of tijdens andere ontmoetingsactiviteiten.

Voor Caritas zijn vrijwilligers onmisbaar. Op dit moment zijn duizenden vrijwilligers actief om mensen in grote en kleine nood op te vangen, hen zorg en bezorgdheid te geven, zonder hiervoor een tegenprestatie te verwachten. Kwaliteit die zich uitdrukt in kwali-tijd. Gratis en belangeloos zijn ze er voor de ander, omdat elke mens de moeite waard is.

Binnen Caritas zijn er verschillende mogelijkheden om je in te zetten als vrijwilliger.

Wil je vluchtelingen op weg helpen in België? Dat kan via verschillende projecten. Vul je gegevens in, zo houden wij je op de hoogte van mogelijke projecten in jouw buurt.

Wil je af en toe een verhaal uit de oude doos horen? Of ga je liever fietsen met een persoon met een beperking? Neem een kijkje op de website van Present.

Ben je jong en je wil wel met andere jongeren samen de handen uit de mouwen steken? Ga mee op kamp in een zorgvoorziening met Joka!

Caritas en VW-werk = Vluchtelingen ondersteunen

Caritas is op zoek naar vrijwilligers om asielzoekers en vluchtelingen te ondersteunen en te verwelkomen. Help jij deze mensen, op de vlucht voor oorlog of geweld, op weg?

Ondersteunen kan op verschillende manieren…

1. Zoek mee naar een woning voor erkende vluchtelingen

Caritas organiseert Housing Café’s in Luik, Antwerpen en Brussel waarin vrijwilligers en integratiecoaches vluchtelingen ondersteunen in hun zoektocht naar een woonst.
Een boeiend uitdaging voor iedereen die niet bang is van online immo-kantoren, huiseigenaars op bellen of tolken.

Klik door en ontdek op welke momenten je waar ter hulp kan schieten.

2. Zet je in als parochie of groep in je gemeente

In vele gemeentes starten lokale vrijwilligersgroepen op om vluchtelingen die er zich vestigen te begeleiden en te verwelkomen. Caritas ondersteunt jullie graag met vorming en coaching op maat.
Je kan je als groep nuttig maken door huizen voor erkende vluchtelingen te zoeken of open te stellen, mensen welkom te heten in je gemeente, fondsen in te zamelen voor de Caritas-werkingen….

Contacteer ons gerust met vragen ter ondersteuning.

3. Help in een collectief opvangcentrum voor asielzoekers

Caritas biedt asielzoekers onderdak in meer dan 400 individuele woningen, goed voor meer dan 1.000 opvangplaatsen, en in drie opvangcentra. In Spa, Louvrange en Scherpenheuvel zetten reeds voldoende vrijwilligers zich in. Wie hen wil versterken komt op een reservelijst terecht.

4. Word solidaire huiseigenaar!

Ben je huiseigenaar?  Waarom niet aan een vluchteling of vluchtelingengezin verhuren? Je biedt hen zo de eerste noodzakelijke stap tot integratie.

Lees meer over solidaire huiseigenaars en de ondersteuning van Caritas.

5. Doe een gift

Een gift kan steeds via BE88 0000 0000 4141 of schenk online via ons beveiligde schenkerspagina.
Voor giften van € 40 of meer ontvangen de schenkers een fiscaal attest van Caritas International vzw.

Klik hier om online te schenken.