Vrijwilligerswerk

Caritas is op zoek naar vrijwillig(st)ers die vluchtelingen en aanvragers van internationale bescherming (asiel) willen ondersteunen en opvangen. - Isabel Corthier 2014

Heb je zin om je tijd en talenten in te zetten voor migranten en vluchtelingen? Caritas is aanwezig op een aantal plaatsen in ons land, en er zijn heel wat vormen van vrijwilligerswerk mogelijk. Imane bijvoorbeeld, geeft als vrijwilligster huiswerkbegeleiding in een van onze opvangcentra. “Ik zag wat er allemaal gebeurde in de wereld en besloot om het erop te wagen!” Doe jij ook mee?

Onmisbare hulp

Vrijwillig(st)ers zijn onmisbaar voor het werk van Caritas. Nu al zetten honderden mensen zich in om, samen met Caritas, migranten en vluchtelingen op te vangen. Een degelijke ondersteuning, geïnspireerd door de ‘goesting’ om anderen te helpen.

>> Word vrijwilliger

Vul het online formulier in en ons lokale team zal je zo snel mogelijk contacteren.

Ondersteuning van vluchtelingen en asielzoekers

Caritas is op zoek naar vrijwillig(st)ers die vluchtelingen en aanvragers van internationale bescherming (asiel) willen ondersteunen en opvangen. Wil jij ook helpen? Dan heb je verschillende mogelijkheden:

1.        Wil je je engageren met een lokale groep of parochie ?

In heel wat gemeenten en gemeenschappen zijn lokale projecten uitgebouwd om vluchtelingen op te vangen en te integreren. Een knap voorbeeld is bijvoorbeeld de mogelijkheid om een onthaalgroep te creëren in het kader van een Community Sponsorship*, waarbij de plaatselijke gemeenschap een sleutelrol speelt. Caritas staat paraat om de gewenste ondersteuning te bieden. Wij steunen de vrijwillig(st)ers via vorming en begeleiding. Met een groep kan je helpen zoeken naar huisvesting en bijdragen tot de opvang van mensen die in België werden hervestigd.

*Community Sponsorship is een initiatief van Fedasil, in samenwerking met Caritas International, en kadert binnen het bredere hervestigingsprogramma.

2.       Wil je mensen helpen die in één van onze opvangstructuren verblijven?

Caritas organiseert een waardige opvang via kleinschalige structuren en collectieve centra. Vrijwillig(st)ers engageren zich in opvangstructuren in Antwerpen-Mechelen-Mortsel (opvang en begeleiding van kwetsbare volwassenen en families), Brussel (opvang van niet-begeleide minderjarigen), Scherpenheuvel-Zichem (opvangcentrum in Scherpenheuvel), Brussel (opvang van niet-begeleide minderjarigen), Luik (opvang van niet-begeleide minderjarigen en kwetsbare vreemdelingen), Waver (opvang van alleenstaande vrouwen en moeders in Louvranges) en Charleroi (opvangcentrum in Ransart).

Wat voor profielen zoeken we?

• Ondersteuning van leerlingen: Antwerpen, Mechelen & Mortsel – Brussel – Scherpenheuvel – Waver – Charleroi
    Je taak? Jongeren bij hun huiswerk begeleiden en ze helpen bij het leren van hun lessen (lager en middelbaar onderwijs)
  • Chauffeur: Antwerpen & Mortsel – Scherpenheuvel – Waver – Charleroi
    Voor kwetsbare bewoners is het niet altijd gemakkelijk om naar een administratieve of medische afspraak te gaan. Maar jij maakt dit wel mogelijk!
  • Huisvesting zoeken: Antwerpen, Mechelen & Mortsel – Brussel – Waver – Charleroi
    Samen verdiep je je in vastgoedwebsites à la Immoweb. Je leest e-mails voor eigenaars na, helpt bij het organiseren van bezoeken. Je helpt dus mensen te verhuizen !
  • Buddy van een niet-begeleide minderjarige: Mechelen – Luik – Charleroi (op komst)
    Als buddy smeed je een bijzondere en duurzame band met een jongere. Jullie kiezen samen wat jullie willen doen, hoe dikwijls en waar: een wandeling maken, samen eten, samen aan sport doen… Er zijn tal van mogelijkheden!
  • Deelnemen aan individuele of collectieve activiteiten: Antwerpen, Mechelen & Mortsel – Scherpenheuvel – Luik
    Voetbal spelen, paaseieren rapen, samen naar het museum… Wij zoeken vrijwillig(st)ers voor al deze ontspanningsactiviteiten.

3.       Word een solidaire eigenaar!

Ben je eigenaar van één of meer woningen? Word dan een solidaire eigenaar en verhuur je woning aan erkende vluchtelingen! Een degelijke woning vinden is een eerste, essentiële stap voor mensen die bij ons willen ingeburgerd raken.

Contact

Heb je zin om vrijwillig(st)er te worden bij Caritas? Schrijf je dan in via ons formulier of volg onze Facebookpagina. Er zijn ook lokale Facebookgroepen in Scherpenheuvel, Ransart en Luik.

Word vrijwilliger
Woonplaats

Bedankt voor je interesse. De vrijwilligersactiviteiten van Caritas International België staan alleen open voor mensen die in België wonen.

We nodigen je uit om contact op te nemen met de Caritas van je woonplaats.

Activiteiten in Brussel
Activiteiten in Charleroi
Activiteiten in Luik
Activiteiten in Waver
Activiteiten in Scherpenheuvel
Activiteiten in Antwerpen, Mechelen & Mortsel
Talenkennis
Hoeveel tijd wil je wekelijks besteden aan vrijwilligerswerk?