Over bloemetjes en bijen voor de mensen zonder grond

Caritas International België Over bloemetjes en bijen voor de mensen zonder grond

Isabel Corthier

25/10/2017

In Ethiopië zorgen bijen niet alleen voor honig maar ze brengen ook brood op de plank. Voor de landloze Tesfu bijvoorbeeld.

Maak kennis met Tesfu

Hij is 31. Hij woont met zijn gezin in een dorp in Tigray, in het noorden van Ethiopië. Hij heeft geruime tijd zijn vader geholpen op het veld maar hun stuk land was te klein om voldoende eten te produceren voor zijn vrouw en (toekomstige) kinderen. Veel alternatieven waren er niet.

“ Vier jaar geleden hoorde ik van een Caritasmedewerker over een opleiding tot imker. Bijenteelt, daar weet ik wel wat van af. De meeste mensen hier hebben wel enkel korven staan, mijn vader had die ook. Ik was dus toch wel benieuwd om te horen hoe je met bijen voldoende geld kunt verdienen om je gezin te onderhouden. Ons was het tot nu toe niet gelukt.”

Traditionele bijenteelt

Bijenteelt is een aanvullende bron van inkomsten voor heel wat mensen in Tigray. De honing wordt geproduceerd in handgemaakte korven van stro, leem en bamboe, die meestal in bomen gehangen worden. De traditionele technologie levert echter maar weinig honing op: 5 tot 8 kilo bij een traditionele korf, terwijl een moderne bijenkast tot 20 kg kwaliteitshoning geeft.

Nieuwe pistes

Vier jaar geleden stond Tesfu met de rug tegen de muur. Geen grond, geen eten, wel een vrouw en kinderen, die hij doodgraag ziet. Hij kon ze achterlaten en elders werk zoeken, maar met de steun van Caritas-schenkers en de lokale vereniging van imkers, heeft Tesfu nu zijn eigen kleine bijenhouderij en leeft zijn gezin van de verkoop van de honing.

“Ik heb een opleiding gekregen samen met andere jongeren en ben nu lid van een coöperatie. Samenwerken betekent immers samen sterk. We leren van elkaar en we helpen elkaar waar nodig. We zijn met z’n tienen en hebben bij de start elk een moderne bijenkast gekregen. Een deel van onze opbrengst wordt opnieuw geïnvesteerd in bijkomende nieuwe kasten en materieel. Samen oogsten we nu tussen de 60 en de 97 kg honing die we in Mekelle ( hoofdstad van de regio Tigray) gaan verkopen.”

Het totaalplaatje

In Tigray pakken we met onze partner Caritas Ethiopië de droogte aan door het regenwater zo goed mogelijk te bewaren en zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Dit alles is een conditio qua non om meer voedsel te produceren, meer inkomsten te creëren en zo niet langer slachtoffer te zijn van die droogte.

De jonge imkers hebben u nodig

Tesfu kreeg nieuwe bijenkasten van hout en volgde de imkeropleiding van Caritas: hij doet het uitstekend. De meeste jonge mensen zonder grond dromen van een leven als imker, een leven zoals dat van Tesfu. Daarvoor hebben ze een moderne bijenteelt nodig. En wie ze daarbij kan helpen, dat bent u.

Help hen met uw gift. Elke gift telt en maakt het verschil voor deze families.

Schenk een bedrag naar keuze of kies een van deze drie suggesties:

• 98 euro: u schenkt 1 moderne bijenkast in hout met toebehoren, zoals een rookapparaatje, kastbeitel en handschoenen.
  • 67 euro: u schenkt 1 kolonie sterke bijen.
  • 31 euro: u schenkt 1 professionele imkeropleiding.

Alvast hartelijk dank uit naam van de jonge imkers in Tigray,

Verwant nieuws