Caritas International België Nepal, 2 jaar na de aardbevingen: heropbouw en onderwijs blijven onze grootste zorg

Bikash Khadge/Caritas Switzerland

25/04/2017

25 april 2015, Nepal davert op zijn grondvesten. Enkele dagen later, op 12 mei, volgt de tweede zware schok. Op korte tijd wordt het leven van meer dan 8 miljoen Nepalezen door elkaar geschud. Na het wegtrekken van de cameraploegen en het verlenen van de eerste noodhulp, bleef Caritas ter plaatse. Nu al twee jaar lang. In het zwaar getroffen district Sindhupalchok worden 34 nieuwe scholen gebouwd. Een nieuwe, veilige schoolomgeving voor 6.000 kinderen.

34 scholen: een terugkeer naar de normaliteit

Voor de leerlingen zijn de scholen meer dan ‘gebouwen’. Ze geven hen een gevoel van normaliteit, een terugkeer naar de schooltijd van voor de aardbevingen. Bovendien vallen schoolgaande kinderen minder gemakkelijk ten prooi aan de gevaren van de straat. Zonder de zeer gewaardeerde steun van onze Caritasschenkers zou de bouw van 34 scholen, synoniem voor bescherming en een toekomst voor de kinderen, nooit mogelijk zijn. Met hun gift zorgden ze voor funderingen, dakplaten en vensters voor de bouw van nieuwe scholen in Sindhupalchok, een van de armste en zwaarst getroffen districten in Nepal, scholen die bestand zijn tegen eventuele nieuwe schokken.
95% van de huizen, straten en scholen werden vernield in het district, 3.100 klaslokalen stonden op instorten of werden met de grond gelijkgemaakt. In de lente van 2017 waren de eerste scholen afgewerkt en kon Caritas vijf scholen overdragen aan de lokale overheden die nu voortaan het beheer in handen hebben. Meer dan 800 leerlingen konden de tijdelijke leercentra inruilen voor nieuwe klassen op hun maat. Junior High School Palchok is een van deze vernieuwde scholen.

Een nieuwe school voor Tempa, 15 jaar

“Ik kan zelfs niet beslissen wat ik het leukst vind. De school is ongelofelijk mooi”, vertelt Tempa, een leerling van de Palchok school. Hij is tevreden dat hij vanaf nu les kan volgen in grote, lichte klassen met moderne meubels. Bouwvallige gebouwen met donkere klassen behoren tot het verleden. Ook armzalig sanitair en slechte waterkwaliteit zijn verleden tijd. Ziektes konden zich snel verspreiden in krappe ruimtes waar geen mogelijkheid was tot handenwassen en de hygiëne te wensen overliet. De nieuwe toiletten en kraantjes met zuiver water zorgen nu voor een gezonde omgeving waar kinderen kunnen leren, groeien en hun talenten ontplooien.Veel kinderen uit Tempa’s buurt gaan niet naar school of hebben vroegtijdig afgehaakt. Het gebrek aan toekomstperspectief werkt verlammend.

Tempa’s moeder stierf in de aardbeving. Zijn vader hertrouwde en trok met zijn nieuwe vrouw naar Kathmandu. Tempa woont bij zijn grootmoeder, die het moeilijk heeft de eindjes aan elkaar te knopen. Als ze aan de aardbeving denkt, zoekt de oude vrouw naar woorden en houdt ze haar handen op haar oren, alsof ze zichzelf beschermt tegen het geluid van ineenstortende muren. Ze werkt hard om ervoor te zorgen dat Tempa naar school kan.

Tempa en zijn grootmoeder (©Bikash Khadge/Caritas Switzerland)

U en Caritas: de kracht van solidariteit

Het herstel van scholen in verafgelegen bergdorpen in Palchok is een krachttoer. 200 kleine vrachtwagens met zand, grind, hout en cement moesten via een onverhard bergweggetje omhoog geraken, centimeter per centimeter langs ravijnen en over de vele putten in de weg. Vanaf juni verandert het regenseizoen de stoffige weg in een modderhelling. Tot september is het dorp afgesloten van de rest van het land.
Caritas International kan haar plannen enkel uitvoeren met de steun van mensen met een goed hart. Na de oproep van vorig jaar, werd maar liefst 169.619 euro ingezameld voor de heropbouw van de scholen in zes dorpen van Sindhupalchok. Tegen eind 2018 zal de bouw van 34 scholen voltooid zijn. Ze zijn fundamenteel voor de toekomst van de Nepalese jongeren.