Caritas International België Drie maanden na de nationale oproep: overzicht van onze strijd tegen de hongersnood
15/06/2017

Op 14 maart lanceerde Caritas International samen met haar partners van het Consortium 12-12 een oproep ten voordele van de slachtoffers van de hongersnood in Oost-Afrika. Dankzij uw steun heeft het Caritasnetwerk zijn hulp kunnen opdrijven in Zuid-Soedan, in Somalië en in Nigeria en de buurlanden. Een overzicht van onze humanitaire interventies voor de hongerlijdende bevolking.

Zuid-Soedan

Tot eind 2017 voorzien we noodhulp voor 38.250 personen in de regio’s Juba, Torit, Yei en Tombura-Yambio, Zuid-Soedan. 3.000 huishoudens krijgen gedurende 4 maanden voedselhulp. 2.250 huishoudens krijgen het nodige om opnieuw op het veld aan de slag te gaan zodra de omstandigheden het toelaten: onder meer verbeterde zaden voor gierst, mais en groenten en het nodige landbouwgereedschap.

Caritas ondersteunt ook Zuid-Soedanese vluchtelingen net over de grens in Oeganda, in het Bidi Bidi kamp. Het kamp werd onderverdeeld in 5 zones en Caritas kreeg van de Verenigde Naties de opdracht om ervoor te zorgen dat de inwoners van zone 2 in hun eigen voedsel kunnen voorzien. Dit programma is complementair met de voedselbedeling van de Wereldvoedselorganisatie die niet langer toereikend is. Wij bereiken hier 72.500 mensen. Zowel vluchtelingen als lokale huishoudens.

Veel mensen in het kamp hebben malaria. We proberen er alles aan te doen om de verspreiding van muggen tegen te gaan.

> Dankzij uw steun kan Caritas International 400.000 euro inzetten voor de hulpverlening in Zuid-Soedan en Oeganda.

Somalïe

Caritas is al 25 jaar actief in Somalië met gezondheidszorg, voedingsprogramma’s en onderwijs. Met de steun van het Caritasnetwerk heeft de lokale Caritasorganisatie zijn activiteiten gevoelig uitgebreid naar 22.018 mensen. 9.600 mensen krijgen cash via hun mobiele telefoon om voedsel en water aan te kopen. 12.416 vrouwen die borstvoeding geven en kinderen krijgen extra voeding en zo nodig, een behandeling tegen ondervoeding.

> Dankzij uw steun kunnen we ook de Somalische hongerslachtoffers dringende hulp bezorgen ter waarde van 200.000 euro.

Nigeria

Een vrouw is aan het koken in een kamp voor verplaatste personen in Diffa, Niger. Photo Sam Phelps.

In Nigeria verdeelt Caritas zaaigoed en werktuigen. Wij hebben tot dusver 1.650 families geholpen met onderdak, water en sanitatie. We behandelen ondervoeding, diarree en longontsteking in medische centra. 259.483 kinderen zijn gevaccineerd en 763 kinderen zijn gescreend op ondervoeding. We helpen ook Nigeriaanse vluchtelingengezinnen die de grens overgestoken zijn met Niger in de Diffa-regio

> Tot dusver hebben wij dankzij uw vrijgevigheid 100.000 euro steun verleend aan Nigeriaanse vluchtelingen.

Hartelijke dank! Uw steun redt mensenlevens

Hoe het verder loopt hangt vooral af van hoe conflicten zich ontwikkelen en het al dan niet slagen van de oogst. We blijven onze hulpverlening uitbreiden. Maak kennis met enkele mensen die deze humanitaire ramp aan den lijve ondervinden: “Afrika: hulpacties op kruissnelheid”.

Logo 1212