Move with Africa: scholieren ontdekken Caritasprojecten in Burundi

Caritas International België Move with Africa: scholieren ontdekken Caritasprojecten in Burundi
17/04/2014

10 jonge leerlingen van het Notre-Dame instituut in Aarlen (INDA) vertrokken samen met hun begeleiders Pascal en Melody op ontdekkingstocht naar Burundi. Ze bezochten er verschillende projecten die Caritas International er heeft lopen in dit kleine land in Centraal-Afrika.

Voor de aftocht naar Burundi, hadden de leerlingen een onbehaaglijk gevoel bij de nakende sprong in het onbekende. Fatima ventileerde haar gevoelens, net voor ze het vliegtuig opstapte naar Bujumbura: “Ik ben bang dat de lokale bevolking me vreemd zal bekijken, dat ze zullen zeggen dat we uit een rijker land komen dan hen. Velen zijn ons immers al voorgegaan en zoveel is hun leven intussen nog niet verbeterd.”

Gelukkig smolten deze onzekerheden als sneeuw voor de zon en werden de leerlingen zichtbaar overvallen door opwinding. Enkele impressies:

Nadège – “We gaan een nieuwe cultuur ontdekken en ik heb het gevoel dat de mensen vriendelijk zullen zijn tegen ons. Ik denk dat het een prachtervaring wordt.”

Hippolyte – “Dit is de eerste keer dat ik naar Afrika trek, ik popel van ongeduld. Deze confrontatie gaat ons compleet veranderen.”

Manon – “k kan niet wachten om Burundi te leren kennen en een ware cultuurschok te ondergaan, iets helemaal nieuws te ontdekken.”

Het weekprogamma voor de jongeren zat tjokvol: o.a. een bezoek aan het PIADSA-project dat geïntegreerde familielandbouwbedrijven steunt in Muyingaqui, een bezoek aan het P3-fruitproject dat de productie en de vermarkting van ananas en citrusvruchten in Cibitoke verbetert en het ontdekken van het Padi-project dat zorgt voor de aanleg van irrigatiekanalen en de ontwikkeling van moerassen voor de rijstteelt.

Door hun ontdekkingen hebben de leerlingen geleerd hoe Caritas International actie onderneemt om de levensomstandigheden en de voedselzekerheid van kleine boeren en kwetsbare mensen op het platteland in Burundi te verbeteren. Ze hebben ook onvergetelijke ontmoetingen gehad met deelnemers van de projecten en op die manier hun cultuur en hun manier van leven aan den lijve ondervonden.

Binnenkort kunt op onze website en op Facebook hun impressies leren kennen van hun bezoek in Burundi, evenals de wijze hoe ze de projecten van Caritas International hebben ervaren.