Aardbeving in Italië

Caritas International België Aardbeving in Italië
31/08/2016

In de nacht van 24 augustus zijn de provincies Rieti, Ascoli Piceno, Perugia en Fermo getroffen door een aardbeving met een kracht van 6.2 op de schaal van Richter. De eerste reddingswerkers zijn ter plaatse en beginnen de ernst van de situatie in te schatten.

De aardbeving heeft al bijna 250 levens geëist en honderden gezinnen zijn dakloos geraakt.  Sommige gebieden zijn nog moeilijk bereikbaar en de vele naschokken maken het werk van de hulpverleners moeilijk en gevaarlijk.

Onze partners van Caritas Italië hebben zich onmiddellijk ter beschikking gesteld en hun teams van bisdommen en bisschoppen bereiden zich voor om overlevenden op te vangen, bij te staan en te ondersteunen.

De Italiaanse Bisschoppelijke Conferentie heeft een fonds van 1 miljoen euro vrijgemaakt en zal op 18 september in alle parochies een nationale inzamelactie organiseren. Het is niet de eerste keer dat Italië getroffen wordt door een aardbeving. In april 2009 verwoestte een aardbeving de stad en de regio Aquila en kostte aan meer dan 300 mensen het leven.

Caritas heeft toen bijzonder werk geleverd op het gebied van hulp en bijstand aan slachtoffers dankzij een grote mobilisatie van honderden vrijwilligers uit het hele land. Caritas België heeft Caritas Italië gisteren een hart onder de riem gestoken door hen een boodschap van solidariteit en moed te sturen.

Wilt u de slachtoffers van de aardbeving in Italië steunen? U kan uw gift storten op het rekeningnummer BE88 0000 0000 4141, met specifieke mededeling: “steun Italië”.

Opgelet: voor dit project kunnen wij u jammer genoeg geen fiscaal attest bezorgen.