Caritas International Samen op weg #ShareJourney

Samen op weg #ShareJourney

Caritas InternationalSamen op weg #ShareJourney
september 2017

De handen uitgestrekt naar de andere - met dit gebaar lanceert Paus Franciscus op 27 september samen met het Caritasnetwerk de wereldwijde campagne Samen op weg. Om samen een ontmoetingscultuur te creëren.

Een vraag? Neem contact met ons op

Een ontmoetingscultuur

We dromen van een wereld waarin zij die aan onze deuren kloppen met warmte onthaald worden, niet met angst. Een wereld waarin diversiteit gezien wordt als een verrijking, niet als een bedreiging. Deze wereld is mogelijk, op voorwaarde dat we elkaar durven ontmoeten en de tijd nemen om samen op weg te gaan met migranten.

Deze ontmoetingscultuur staat centraal in de campagne die gelanceerd wordt door Paus Franciscus in samenwerking met Caritasnet en haar partners overal ter wereld. We zullen sensibiliseringsacties opzetten. We zullen mensen informeren. En we zullen aankloppen bij beleidsmakers. Om de rechten van migranten te garanderen. Om iedereen die dat wil te verenigen rond het essentiële belang van wereldwijde solidariteit.

De Samen op weg campagne zal de komende maanden toewerken naar 20 juni 2018 – Wereldvluchtelingendag én de wereldwijde ontmoetingsweek. Ontdek hieronder hoe ook jij kan deelnemen aan deze ontmoetingen.

Ook jij samen op weg

• Online: Neem, vanaf 27 september 2017, een foto van jezelf, met je armen open als een teken van welkom en toon zo je steun zien voor een ontmoetingscultuur. Deel deze foto met de hashtag #ShareJourney.
  • In de klas: start een briefuitwisseling met jonge Syrische vluchtelingen die in Libanon ondersteund worden door Caritas. Registreer je vóór 1 december 2017, doe mee met Jongeren op de Vlucht en zet de reflectie voort in de klas.
  • In de parochie: vier op 14 januari 2018 de solidariteit en de ontmoeting, ter gelegenheid van de Werelddag van de Migranten en Vluchtelingen.
  • Persoonlijk: ga samen op weg met migranten in je buurt. Ter gelegenheid van de wereldwijde actieweek van 20 juni 2018 promoot Caritas en haar partners culturele, sportieve en culinaire ontmoetingen. Schrijf je vandaag nog in op onze nieuwsbrief Asiel en Migratie en kom er meer over te weten.

Samen op weg naar waardigheid

Onze visie op een wereld waarin de rechten van migranten en de ontmoetingscultuur centraal staan, kan omschreven worden met vier werkwoorden, gebaseerd op de principes van de sociale leer van de kerk:

• verwelkomen: vandaag betekent dit bovenal onze gastvrijheid tonen – migranten en vluchtelingen meer mogelijkheden bieden om veilig hun bestemming te bereiken
  • beschermen: garandeer de rechten en de waardigheid van migranten, ongeacht hun legale status
  • stimuleren: zorg ervoor dat alle migranten en vluchtelingen – evenals de gemeenschappen die ze onthalen – in staat zijn hun hun volle potentieel als mens kunnen vervullen
  • integreren: erken de culturele verrijking die voortkomt uit de ontmoeting met de gast

Het is rond deze 4 assen dat we onze politieke aanbevelingen delen met Belgische, Europese en internationale besluitvormers. Allevier nodigen zij ons uit tot actie.

Verwant nieuws

Gelijkaardige projecten