Caritas International België Hulpacties op kruissnelheid

Hulpacties op kruissnelheid

Caritas International BelgiëHulpacties op kruissnelheid
april 2017

Dankzij u kan het wereldwijde Caritasnetwerk zijn strijd tegen de honger gevoelig opdrijven in Zuid-Soedan, Nigeria en Somalië. Momenteel is er een grootschalige humanitaire interventie aan de gang. Ontdek hoe we met uw steun mensen redden. Bedankt!

Doe een gift
Een vraag? Neem contact met ons op

Hongersnood: uw steun maakt het verschil

Dankzij uw solidariteit kunnen we programma’s opzetten die de getroffen bevolking ook op langdurige basis weerbaar maakt tegen de huidige complexe noodsituatie. We zorgen voor voedselpakketten, schuilplaatsen, hygiëneproducten, medische zorg en voedingssupplementen, water en sanitair. Daarenboven werken we met het oog op de toekomst ook aan de verbetering van de landbouw- en veeteeltinfrastructuur.

Lees hoe conflicten en droogte aan de oorsprong van de hongersnood liggen en hoe uw steun het verschil maakt.

Zuid-Soedan

Mary Akoye is een van de vele gezichten van het menselijk drama dat zich afspeelt in Zuid-Soedan. Ze staat voor haar hut in Billing Boma die haar gezin beschutting biedt sinds april 2016. Zij woont er met haar man en hun tien kinderen. Tot voor kort aten Mary en haar gezin onrijpe mango’s die ze van de bomen plukten en ‘s avonds, om de honger te stillen, gekookte bladeren. Ondertussen is er hulp gekomen. Mary en haar gezin zijn één van de 290 verplaatste families in de zone die kunnen reken op de voedselhulp die Caritas organiseert. De families worden geïdentificeerd door de medewerkers van Caritas op basis van hun voedingstoestand en hun kwetsbaarheid. Caritas nodigt hen uit in de nabijgelegen school waar de waardebonnen die ze heeft uitgedeeld tegen voedsel kunnen ingewisseld worden.

© Caritas Internationalis

Elke familie krijgt een zak met 50 kilo gierst en 50 kilo bonen. De weg terug is lang voor Mary en twee van haar dochters, vooral omdat ze bij aankomst ook nog eens de gierst moeten malen vooraleer ze hem kunnen eten. Maar het vooruitzicht dat ze deze avond en de komende weken genoeg te ten zullen hebben, geeft hen als het ware vleugels.

Nigeria

De crisis in het noordoosten van Nigeria en bij uitbreiding in heel het bekken van het Tsjaadmeer, is een van de meest verwaarloosde drama’s. Nochtans telt de regio meer dan 7 miljoen mensen die afhankelijk zijn van internationale hulp. 2,3 miljoen mensen zijn op de vlucht geslagen voor het geweld van Boko Haram en de gewapende strijdkrachten. Heel wat onder hen hebben veiligheid gezocht in Maiduguri, in de staat Borno. Met haar lokale partners helpt Caritas hen van bij hun aankomst.

© Caritas Internationalis

Zij worden in de eerste plaats medisch begeleid. Prioritair zijn de ondervoede kinderen: verontrustende gevallen worden naar een voedingscentrum overgebracht. Na de registratie van hun biometrische gegevens om er zeker van te zijn dat hun meest dringende noden de nodige aandacht krijgen, ontvangen de families digitale waardebonnen. Zij kunnen ze gebruiken voor voedsel of basisbenodigdheden in de winkels en op de markt in hun buurt.

Heel belangrijk voor veilig voedsel en voor hygiëne: de gevluchte families en ook de gastgezinnen worden betrokken bij het onderhoud van de waterpunten. Caritas organiseert daarbovenop ook nog vormingen in schrijnwerkerij. Zo kunnen de mensen hun voorlopige schuilplaats bouwen en onderhouden: een nieuwe voorlopige thuis waar ze op adem kunnen komen na de dramatische gebeurtenissen waarvan ze ongewild het slachtoffer zijn.

Somalië

De caritasorganisaties die op het terrein aanwezig zijn in Somalië, hebben in april een noodoproep gelanceerd binnen het wereldwijde Caritasnetwerk in de hoop over meer middelen te kunnen beschikken en de hulp massaal te kunnen opdrijven. Vandaag hebben 11.000 ondervoede kinderen, zwangere vrouwen en moeders die de borst geven toegang tot medische zorg en voedingsbijstand, dit via 3 ziekenhuizen, 4 gezondheidscentra en 10 lokalen voor elementaire medische zorg.

© Caritas Internationalis

Om een eventuele cholera-epidemie te voorkomen, zorgen we in Gedo voor medische omkadering, waterzuivering en aanvoer van water voor 15 scholen en 3 ziekenhuizen. 9.600 mensen krijgen financiële steun via hun mobiele telefoon: genoeg om voldoende voedsel en water te kopen voor de komende zes maanden. Op het platteland en in het zuiden van Somalië concentreren we ons – als het nog niet te laat is – op het overleven van het vee. We willen op die manier verhinderen dat de veetelers de massa’s mensen gaan vervoegen in de uitzichtloze kampen aan de rand van de steden, waar de omstandigheden heel precair zijn.

Een einde stellen aan het schandaal van de honger

Voor een vollediger beeld van onze projecten in deze drie landen, en ook in de buurlanden waar heel wat slachtoffers van de honger hun toevlucht hebben gezocht, kan u terecht op onze artikel “Caritas vecht tegen de hongersnood in Afrika: een overzicht”. Deze hulp is levensnoodzakelijk, willen we duizenden mensen een betere toekomst geven. Jammer genoeg heeft humanitaire hulp nog nooit een einde gemaakt aan geweld. Jammer genoeg wordt hongersnood in vele gevallen als oorlogswapen ingezet in regionale conflicten. Samen met u blijven Caritas en haar partners zich inzetten voor een broodnodige dialoog en roepen we de internationale gemeenschap op om druk uit te oefenen op de strijdende partijen zodat ze een einde stellen aan het schandaal van de honger.

Gelijkaardige projecten

Alle projecten