Caritas International België 5 miljoen mensen hebben hulp nodig. 275.000 kinderen zijn ondervoed
scroll to

Afrika :
5 miljoen mensen hebben hulp nodig. 275.000 kinderen zijn ondervoed

Caritas International België5 miljoen mensen hebben hulp nodig. 275.000 kinderen zijn ondervoed
april 2017

Consortium 12-12 lanceert vandaag een nationale campagne om hulp te bieden aan de slachtoffers van de honger in Zuid-Soedan, maar ook in Oeganda, Jemen, Nigeria, Somalië, Kenia, Ethiopië, Tsjaad en Niger.

Doe een gift
Een vraag? Neem contact met ons op

Noodvoedselhulp

De Verenigde Naties en de regering van Zuid-Soedan hebben de hongersnood uitgeroepen. In het land zijn 250.000 kinderen zwaar ondervoed en hebben meer dan 5 miljoen mensen dringend voedselhulp nodig.

Conflict en droogte

Sinds 2013 vinden regelmatig confrontaties plaats tussen de regering van president Kiir en de oppositie, alsook tussen diverse versnipperde oppositiegroepen.

De combinatie van een burgeroorlog, een economie in constante recessie en de droogte heeft de bevolking op de knieën gekregen. Veel families konden noch in augustus, noch in september ook maar iets oogsten. De nieuwe oogst – normaal voorzien voor juni – wordt opnieuw in het gedrang gebracht als de regen niet komt. Zonder voedselhulp zijn de boeren te zwak om hun grond te bewerken.

<p>“In Gimono werden alle huizen platgebrand door soldaten van het regeringsleger. Zelfs het voedsel in de huizen werd verbrand. Ze kwamen aan en begonnen te schieten. Ik was zo bang.” Justin Malis en de kleine Flora vluchtten weg uit Zuid-Soedan, naar het vluchtelingenkamp Bidi Bidi in Oeganda.</p>

Intern ontheemden en vluchtelingen

Als gevolg van het geweld en schrijnend tekort aan voedsel zijn rond de 1,9 miljoen mensen op de vlucht in eigen land. De inwoners van Yei bijvoorbeeld zijn regelmatig slachtoffer van geweld en schendingen van de mensenrechten. Tussen augustus en december 2016 zijn 500.000 inwoners van de regio Yei naar Oeganda gevlucht. 300.000 van hen vonden hun toevlucht in het vluchtelingenkamp Bidi Bidi.

Interview Jan Weuts

Jan Weuts, coordinator noodhulp, over de hongersnood in Zuid-Soedan.

Een gecoördineerde aanpak

Om een antwoord te bieden aan deze complexe crisissituatie, bundelen de leden van het Consortium 12-12 de krachten in een gemeenschappelijke campagne. Deze gezamenlijke aanpak moet meer middelen opleveren om hulp te bieden aan diegenen die het zwaarst getroffen zijn door de honger.

Daarnaast moeten ook de oorzaken van deze crisis worden aangepakt. Noodhulp heeft nooit de wapens doen zwijgen. Meer dan ooit zijn er diplomatieke en politieke initiatieven nodig om een einde te maken aan het geweld en moeten deze landen structurele hulp krijgen.

Het antwoord van Caritas

22.000 kwetsbare personen, onder wie veel kinderen, vonden reeds een dak en bescherming in de diocesen van Yei, Torit, Wau en Juba. Lokale vrijwilligers mobiliseren zich om hun voedsel en water te bieden. Naast het verbeteren van de levensomstandigheden, streeft Caritas in haar werk ook naar verzoening en vrede.

Caritas – ook aanwezig in Bidi Bidi – zou meer willen doen, maar de middelen ontbreken…

U kunt samen met ons het verschil maken. Doe een gift.

Verwant nieuws

Gelijkaardige projecten