Terugkeer naar Marokko versterkt dankzij ERIN

Caritas International  Terugkeer naar Marokko versterkt dankzij ERIN
01/06/2016

Van 1 juni 2016 tot en met 31 mei 2017 ondersteunt Caritas International de terugkeer en re-integratie van Marokkaanse onderdanen die niet alleen vanuit België, maar ook vanuit verschillende andere landen terugkeren naar Marokko. Dankzij het ERIN Specific Action Program wordt re-integratiesteun aangeboden aan personen die naar Marokko terugkeren vanuit Australië, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Roemenië, Spanje, Zweden, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

Heel wat mensen van Marokkaanse afkomst krijgen in het land waar ze verblijven geen geldige papieren of wensen na een tijdje gewoon vrijwillig terug te keren naar hun land van herkomst. Die stap wil Caritas International nu nog beter gaan ondersteunen dankzij haar deelname aan het ERIN Specific Action Program. Dat doen we in samenwerking met Fondation Orient-Occident. Het programma biedt tevens ondersteuning aan voor niet-vrijwillige terugkeerders.

Zo zullen Caritas International en Fondation Orient-Occident als ‘single point of contact’ werken voor de terugkeer van Marokkaanse onderdanen vanuit de verschillende ERIN partnerlanden.

“Dat betekent dat we onze expertise op vlak van pre-departure counseling en ons werk op vlak van re-integratie na terugkeer zullen gebruiken binnen het ERIN-netwerk”, aldus Hermien Wittouck, verantwoordelijke bij Caritas International voor dit project. “De terugkeer en re-integratie vanuit België organiseerden we al. Nu breiden we vooral uit naar andere vertreklanden.”

Wat bieden we aan?

De re-integratieservices aangeboden door Fondation Orient-Occident omvatten:

• Basishulp na aankomst zoals het ophalen van de terugkeerders bij de luchthaven, transport naar een tijdelijke of definitieve verblijfplaats in Marokko, noodhuisvesting als nodig…;
  • Ondersteuning bij beroepsvorming en educatie;
  • Ondersteuning bij toegang tot arbeidsmarkt (vorming voor het schrijven van een CV bijvoorbeeld…);
  • Ondersteuning bij het zoeken van een baan of het opzetten van een micro-business;
  • Aanbieden van mogelijke andere maatregelen op maat en afhankelijk van de noden van de terugkeerder, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen (zoals, bv. vrouwen, mensen met mentale of fysieke problemen, slachtoffers van mensenhandel, Niet-Begeleide Minderjarige Vreemdelingen)

In samenwerking met:

erin_fra

• Australië – Department of Immigration and Border Protection
  • België – Federal Immigration Office en Federal Agency for the Reception of Asylum Seekers
  • Denemarken – Ministry of Foreign Affairs
  • Duitsland – Federal Office for Migration and Refugees