Steun ‘Europe act now’ en geef vluchtelingen uit Syrië een stem

Caritas International België Steun ‘Europe act now’ en geef vluchtelingen uit Syrië een stem
06/03/2014

Vandaag start ‘Europe act now’, een campagne ondersteund door Caritas International, Vluchtelingenwerk Vlaanderen, ECRE en meer dan 100 andere Europese ngo’s. Met deze campagne roepen we iedereen op om een stem te geven aan Syrische vluchtelingen en, op die manier, de Europese Unie en haar lidstaten te dwingen deze vluchtelingen te helpen.

De oorlog in Syrië duurt nu drie jaar. Meer dan 100.000 mensen zijn omgekomen en meer dan 2,4 miljoen mensen zijn op de vlucht voor oorlog en geweld. Slechts 4% van hen hebben hun toevlucht gevonden in Europa. Vluchtelingen hebben namelijk weinig of geen legale toegang tot de internationale bescherming in Europa. Een visum bemachtigen om de EU binnen te mogen is onmogelijk omdat ze geen documenten kunnen krijgen van de Syrische overheid of de verschillende Europese ambassades in de regio. De verstrengde procedure voorgezinshereniging maakt het ook moeilijk voor vluchtelingen die wel al familieleden in Europa hebben wonen, om met hen herenigd te kunnen worden. Daarnaast worden vluchtelingen uit Syrië soms aan de buitengrenzen van Europa teruggestuurd (de zogenaamde “push-backs”) en worden er maar weinige hervestigingsprojecten voor Syriërs opgezet.

Wat vragen de ngo’s aan Europa?

• Geef vluchtelingen een veilige toegang tot Europa door, onder meer, de toegang tot een visum te versoepelen, meer hervestigingsplaatsen te voorzien en ambassades in de regio op verschillende manieren toegankelijk te maken;
  • Bescherm vluchtelingen aan de Europese grenzen: stuur hen niet terug het gevaar in.
    Verenig families die door de crisis uit elkaar werden getrokken.

Hoe kan jij helpen?

• Leen je stem uit aan een vluchteling via Twitter. Koppel op www.helpsyriasrefugees.eu jouw Twitteraccount aan de tweets van een Syrische vluchteling. En geef hen met een simpele muisklik jouw invloedrijke stem.
  • Deel en teken onze petitie op www.helpsyriasrefugees.eu.
  • Deel de verhalen van Syrische vluchtelingen op www.helpsyriasrefugees.eu op jouw Facebookpagina.
    Organiseer een actie voor Syrië. En laat je stem nog luider klinken. Breng ons dan zeker ook op de hoogte, dan helpen wij jouw actie meer weerklank te vinden.