Housing-cafés: de eerste bemoedigende resultaten!

Caritas International  Housing-cafés: de eerste bemoedigende resultaten!

© Caritas International

30/09/2016

Hoe vind je een woning in 2 maanden als je net je vluchtelingenstatus of subsidiaire bescherming kreeg? Waar moet je naartoe? Hoe begin je te zoeken? Hoe kun je een afspraak plannen zonder de taal te begrijpen? Zonder woning krijg je geen uitkering, en zonder uitkering geraak je niet aan een woning. De families en alleenstaanden die met deze tegenstelling geconfronteerd worden, hebben hulp nodig. Caritas International ontwikkelde daarom de Housing-Cafés, een project waarin zowel professionals als vrijwilligers mee op zoek gaan naar een woning.

Het doel: voor iedereen de woonst vinden die ze nodig hebben. Ook al zijn sommige eigenaars moeilijk te overtuigen, toch merken we dat de eerste resultaten bemoedigend zijn. 1 project – 3 steden: Antwerpen, Brussel en Luik.

140811car005

Antwerpen: 1 sessie per week

Sinds april 2016 heeft Caritas International een vijftigtal mensen begeleid. Van hen hebben er 40 een woning gevonden. Een klein tiental is dus nog steeds op zoek. De woningen werden gevonden door contacten van de vrijwilligers of door de kandidaten zelf. De ploeg blijft begeleiding bieden aan diegenen die nog steeds geen dak boven het hoofd hebben.

Onder de begeleide vluchtelingen bevinden zich Syriërs, Somaliërs, Eritreeërs, Afghanen, Irakezen en enkele Iraniërs.

Brussel: meerdere sessies per week

Van 1 maart tot 31 augustus ontvingen onze medewerkers en vrijwilligers 162 erkende vluchtelingen of mensen met subsidiaire bescherming. Alleenstaande mannen, alleenstaande vrouwen, families met kinderen en koppels. We tellen 50% Syriërs, 18% Irakezen, 6% Somaliërs en 5% Afghanen. 55% van de ontvangen personen heeft een woning gevonden. Van deze 89 personen koos 41% om in Vlaanderen te wonen, 40% woont in Brussel en 18% in Wallonië. De anderen worden nog steeds begeleid.

Luik: twee ateliers per week

Het project verdrinkt bijna in de aanvragen: 250 aanvragen van alleenstaanden of families werden ingediend bij de dienst. Van deze 250 aanvragen kon Caritas 130 dossiers behandelen in 9 maanden. Nu zijn 80 kandidaten geïnstalleerd in woningen in Wallonië. Onze medewerkers en vrijwilligers begeleiden de kandidaten, soms totdat ze helemaal geïnstalleerd zijn. Dit is het geval voor families of de meest geïsoleerde personen. De 18-25 jarigen krijgen speciale aandacht. In de regio is nu een netwerk ontstaan van 26 zeer solidaire huiseigenaars.

Verwant nieuws

Caritas International  Migranten maken Europa sterker

Migranten maken Europa sterker

Caritas Europa heeft vandaag een nieuw rapport gepubliceerd: Welcome — Migrants make Europe stronger. Deze publicatie zet enkele vernieuwende integratieprojecten in Europa in de schijnwerper.