Drie vragen aan een solidaire huiseigenaar

Caritas International Drie vragen aan een solidaire huiseigenaar
04/05/2016

Dankzij Catherine en haar echtgenoot hebben Nabil, Fadia en hun twee kinderen een woning gevonden. In 2012 vluchtte de familie uit Homs, na Damascus en Aleppo de derde grootste stad in Syrië. Ze kenden elkaar toen nog niet. Vandaag, vier jaar en twee kinderen later, starten ze een nieuw leven in Beauraing, een kleine stad in de provincie Namen. Dankzij een solidaire huiseigenaar, en met de hulp van Caritas International.

Waarom hebben jullie zich opgegeven als solidaire huiseigenaars?

trois_questions_proprietaire_solidaire-thumbnail

Catherine: ‘Mijn man en ik hebben twee jaar lang zelf in Libanon gewoond. Op een tiental kilometer van Syrië. We zijn erg geraakt door wat er in Syrië gebeurt en wilden met iets concreets helpen. We hadden Caritas Internationals oproep aan solidaire huiseigenaars gehoord en we hebben die vraag vervolgens verspreid onder vrienden. Dankzij ons netwerk hebben we een bescheiden woning gevonden waar nog wat werk aan was. Maar samen met vrienden en kennissen hebben we het snel kunnen opknappen, schilderen en voorzien van meubels. Het was geweldig: iedereen wilde iets doen. Iets concreet en tastbaar. Sommigen hebben wat van hun tijd gegeven, anderen hebben een frigo gekocht, matrassen en dekbedden.’

Jullie hebben dus meer dan gewoon een woning gevonden?

Catherine: ‘Er is een grote groep vrijwilligers ontstaan – mensen die klaar staan om Nabils familie te verwelkomen in Beauraing. Elke dag komt er iemand op bezoek. Want alleen zijn, dat gebeurt niet vaak in hun cultuur. En het is verrassend, maar we zien al nieuwe vriendschappen ontstaan. We groeien naar elkaar toe. De culturele uitwisselingen zijn mooi om zien. Iedereen wil van hun koffie proeven!’

Hoe kijken jullie naar de toekomst?

Catherine: ‘We hopen hen te blijven kunnen steunen tot de kinderen naar school gaan of tot wanneer Nabil en Fadia de taal onder knie hebben, aan een opleiding beginnen of werk gevonden hebben. Kortom, tot ze hun eigen netwerk hebben. Maar vandaag hebben ze onze hulp nodig. En wanneer ze ooit zouden verhuizen, zal ons netwerk van vrijwilligers klaar staan om een volgende familie op te vangen.’

U bent eigenaar? Uw woning is beschikbaar? Word solidaire huiseigenaar!

Bied ons uw woning aan via dit online formulier.

Verwant nieuws

Caritas International Migranten maken Europa sterker

Migranten maken Europa sterker

Caritas Europa heeft vandaag een nieuw rapport gepubliceerd: Welcome — Migrants make Europe stronger. Deze publicatie zet enkele vernieuwende integratieprojecten in Europa in de schijnwerper.