Terugkeer van alleenstaande vrouwen in Rwanda

Caritas International België Terugkeer van alleenstaande vrouwen in Rwanda
29/07/2014

In maart 2014 gingen Stefanie Duysens en Anne Scheuren, twee medewerksters van Caritas International, op missie naar Rwanda in het kader van het vrijwillige terugkeer en re-integratieprogramma. Ze bezochten er enkele projecten van onze lokale partner in Kigali Friends Peace House en een tiental terugkeerders die ondersteuning kregen via het re-integratieprogramma van Caritas International.

De vraag voor re-integratiesteun bij terugkeer naar Rwanda steeg de laatste jaren, met een hoog aantal alleenstaande vrouwen met of zonder kinderen.  Daarom werd de focus tijdens deze missie gelegd op de specifieke mogelijkheden maar ook moeilijkheden voor deze doelgroep om zich te re-integreren na terugkeer. We nodigden hiervoor eveneens onze lokale partner van Burundi uit, Ligue Iteka, om ervaringen en goede praktijken uit te wisselen over de begeleiding van alleenstaande vrouwen voor en na terugkeer. Het werd een rijke uitwisseling.

Friends Peace House werkt sinds 2011 samen met Caritas International in België in het kader van het re-integratieprogramma in Rwanda.  Naast het begeleiden van terugkeerders uit België en Nederland,  biedt de organisatie trainingen aan in haartooi en automechanica voor kwetsbare jongeren, heeft het verschillende projecten rond vrede en verzoening alsook landbouwprojecten gelinkt aan microkredieten.

De meeste terugkeerders keerden terug naar de hoofdstad Kigali en startten een kleine zaak op.

Het verhaal van Marie-Josée (in het Engels)

“Zo ontmoetten we Marie-Josée, een alleenstaande moeder die naar België kwam in 2012.  Ze verkocht hiervoor haar zaak en liet haar kinderen van  12 en 3 jaar achter bij haar man die samenwoont met zijn tweede vrouw in Rwanda.  Ze besloot vorig jaar om terug te keren naar Kigali, omwille van gezondheidsproblemen van haar jongste dochter.

Een moeilijke keuze, aangezien ze haar zaak had verkocht om naar België te komen en een inkomen moest zien te verwerven voor zichzelf en haar kinderen.  Ze besloot, in samenspraak met Caritas International en de lokale partner, om het re-integratiebudget te gebruiken voor het heropstarten van haar zaak.

Tijdens ons bezoek bezochten we de zaak van Marie-Josée, een winkel in Kigali die feestkledij en –decoratie verhuurt.  Marie-Josée vertelde ons dat de zaak haar helpt om een klein inkomen te verwerven voor haar en haar twee kleine kinderen maar dat de concurrentie hard is.  Momenteel woont ze samen met haar kinderen in bij haar broer en helpt de familie met het betalen  van de schoolkosten van haar kinderen.  Haar wens is om in de nabije toekomst alleen te kunnen gaan wonen met haar twee kinderen, maar daar is het financieel momenteel nog te vroeg voor.

Zoals voor vele terugkeerders is de begeleiding van de lokale partner, het re-integratiebudget voor het opstarten van een kleine zaak en de ondersteuning van het sociale netwerk van cruciaal belang om te kunnen werken aan een duurzame re-integratie.  Re-integratie voor deze doelgroep is mogelijk maar het vraagt tijd en doorzettingsvermogen.”