Samen op een zomers ontdekkingskamp

Marjorie Gemine

18/10/2017

Deze zomer stelde Caritas de niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV) een buitengewone activiteit voor: een ontdekkingskamp. Het ideale moment om de jongeren van het project Youth in Transit samen te brengen. 3 dagen, 25 jongeren en ontelbare momenten van solidariteit! Marjorie Gemine, sociaal werkster bij Caritas, blikt in woord en beeld terug op deze drie dagen.

Allemaal samen de andere ontdekken

Een van de doelstellingen van ons “ontdekkingskamp” was om allemaal samen te zijn: alle herkomsten en verschillen door elkaar, met ruimte om elkaars cultuur de ontdekken (Syrisch, Iraaks, Afghaans, Somalisch, Belgisch…).

We wilden ook een moment aanbieden om eens weg te zijn van het alledaagse leven, zich open te stellen voor de anderen en te genieten van een ietwat andere levenservaring. Doorheen de activiteiten zagen we waarden naar boven komen zoals solidariteit, respect voor de ander en voor de engagementen die je aangaat… en dit zowel naar de andere jongeren, als naar het educatieve team toe.

Een ontspannende middag

We zijn aangekomen in de Herberg van Hertogenwald in Charneux, woensdag in de vroege middag. Nadat we onze plaatsen kozen, deelden we onze eerste maaltijd samen. Op het programma? Een beetje ontspanning. Sommigen kozen voor voetbal of cricket, terwijl anderen gingen wandelen in het dorp.

Koken en nachtspel

Wie zich had opgegeven om het avondmaal te bereiden, zette zich aan het werk: inkopen doen, koken, afwassen… behalve een klein beetje hulp van het educatieve team, deden de jongeren alles zelf om een “ontdekkingsmaaltijd” voor te schotelen, met Syrische, Iraakse en Afghaanse smaken. Een waar genot!

Caritas International België Samen op een zomers ontdekkingskamp

Onze eerste dag eindigde met een nachtspel midden in het bos: de groep was verdeeld in twee ploegen. De bedoeling was om het eigen kamp te verdedigen terwijl de tegenstander probeerde binnen te dringen, stiekem in het donker, om de “schat” buit te maken. De bedoeling van het spel was om angsten te overwinnen en tussen de leden van elk team een dynamiek van wederzijdse steun en verbondenheid te creëren.

Regen & bowling

De tweede dag hadden we geen geluk: het regende pijpenstelen. We moesten onze geplande buitenactiviteiten aanpassen en namen de jongeren mee naar de Bowling van Eupen.

Sommigen speelden als echte professionals, terwijl het voor anderen de allereerste keer op de bowlingbaan was. Een heel leuk moment, met een goede dosis humor, onderlinge steun en menselijke warmte.

Maaltijd en spelletjesavond

Als we terugkwamen, was het de hoogste tijd om aan het avondmaal te beginnen. We hadden barbecue voorzien, maar het was jammer genoeg nog steeds slecht weer. Niets aan te doen, we zijn erin gevlogen en met de hulp van de jongeren konden we een heerlijke maaltijd bereiden. Ze waren altijd daar en heel gemotiveerd.

Onze tweede avond eindigde met goed humeur en luid gelach. We stelden onze jongeren een spelletjesavond voor: bordspelen, kaartspelen, mime, strategie… Tijdens deze avond zagen we enkele drempels wegvallen en plaats maken voor een goede onderlinge verstandhouding.

Opruimen en hoogteparcours

Het eerste werkje van deze laatste dag: opruimen en het huisje schoonmaken. Voor ons was het belangrijk dat iedereen zich verantwoordelijk voelde voor de plaats die hij drie dagen lang gebruikt had.

Daarna trokken we naar Coo-Adventure voor onze laatste grote activiteit: het hoogteparcours.

Elk van ons, jongere of medewerker, werd geconfronteerd met zijn eigen limieten en angsten, want manoeuvreren op meer dan 10 meter hoog is niet zo simpel. De jongeren toonden zich opnieuw heel solidair en twijfelden niet om elkaar aan te moedigen en te helpen met wie het moeilijk had.

Feedback van de begeleiders

SARAH : “Ik heb een super kamp beleefd met heel rijke uitwisselingen met de jongeren. We leerden hen op een andere manier kennen en dat heeft de banden versterkt. Ik merkte ook hoe sommigen evolueerden. Mijn beste herinnering is zonder twijfel het spel van chapi chapeau: de ongelofelijke slappe lach toen we de regels probeerden te begrijpen, het vals spelen en de Franse taal die wel heel erg bij benadering werd geleerd.”

SAMIR : “Voor vertrek was ik toch een beetje ongerust, met 25 jongeren tegelijkertijd in een huisje… Maar uiteindelijk is alles heel goed verlopen, altijd met respect. We konden bepaalde jongeren op een andere manier zien, alles in een supergoede sfeer.”

MARJORIE : “De jongeren ontdekken op een andere manier, dat is wat ik het meest onthoud van dit kamp. Hen zien evolueren in een andere omgeving dan die van alledag is ook heel verrijkend. De band met bepaalde jongeren werd sterker tijdens deze drie dagen. Een van de dingen die ik me zal blijven herinneren is hoe de jongeren van mijn bowlingteam me leerden spelen: ze toonden me hoe het moest, gaven tips en moedigden me de hele tijd aan. Soms is het ook goed om de rollen eens om te draaien.”

Verwant nieuws