“Drastisch meer hervestiging van vluchtelingen nodig”

Caritas International België “Drastisch meer hervestiging van vluchtelingen nodig”
15/06/2016

Deze week maakte UNHCR bekend dat in 2017 naar verwachting maar liefst 1,19 miljoen kwetsbare vluchtelingen hervestigd moeten worden omdat ze in de regio niet beschermd kunnen worden. Tijdens de jaarlijkse VN bijeenkomst over hervestiging doen 35 deelnemende ngo’s daarom een dringend beroep op landen met de vraag tenminste 10 procent van het aantal vluchtelingen wereldwijd te beschermen via hervestiging en alternatieve oplossingen. Solidariteit met landen in de regio is meer dan ooit nodig om deze historische uitdaging het hoofd te bieden, stellen de ngo’s.

Humane en beheersbare oplossing

“Er kan geen twijfel over bestaan: hervestiging redt levens. Het voorkomt slachtoffers op zee en het maakt het smokkelaars onmogelijk vluchtelingen uit te buiten. Hervestiging is niet alleen een humane oplossing voor de meest kwetsbare vluchtelingen, hun komst kan beter voorbereid worden. We moeten echter oppassen dat we hiermee de deur niet sluiten voor mensen die zelfstandig naar ons land komen,” aldus Jasper Kuipers, adjunct-directeur van VluchtelingenWerk Nederland en mede-voorzitter van de ATCR*. Hij voegt daar aan toe: “Het risico bestaat dat alle aandacht naar Syrische vluchtelingen gaat. Hervestiging moet rechtvaardig zijn, ongeacht nationaliteit of mate van media-aandacht.”

Verhoog toezeggingen

In de aanloop naar de ‘Obama top’ over hervestiging in september in New York, zet president Obama zich in het aantal hervestigingsplekken te verdubbelen tot 340.000. Dit is slechts een fractie van de bijna 1,2 miljoen vluchtelingen die volgens UNHCR dringend bescherming nodig hebben. “Deze top is het moment voor landen om leiderschap te tonen door toe te zeggen beduidend meer vluchtelingen te hervestigen. Gezien de duizelingwekkende omvang van het wereldwijde vluchtelingenvraagstuk, is het de hoogste tijd voor actie. We kunnen niet anders dan kiezen voor grootschalige hervestiging,” voegt Naomi Steinberg, directeur van Refugee Council USA toe.

Andere veilige en legale kanalen

De Secretaris-Generaal van de VN stelt dat er voor 10 procent van het aantal vluchtelingen wereldwijd een oplossing moet komen. De ngo’s onderstrepen de noodzaak daartoe. De enige manier om dit te bereiken is door verhoging van bestaande hervestigingsquota, invoering van hervestigingsprogramma’s in landen die dat nog niet hebben en tegelijkertijd aanvullende veilige en legale kanalen te openen. Denk hierbij aan uitgebreide gezinshereniging, werkvisa, studiebeurzen, sponsoring, maar ook medische evacuatie en humanitaire visa.

EU-Turkije deal: een slecht voorbeeld

Politieke agenda’s mogen hervestiging niet in de weg staan. De ngo’s veroordelen de EU-Turkije deal ten zeerste omdat die hervestiging van Syrische vluchtelingen uit Turkije afhankelijk maakt van het aantal mensen dat wordt teruggestuurd van Griekenland naar Turkije. Catherine Woollard, secretaris-generaal van ECRE, European Council for Refugees and Exiles: “Deze deal is niets meer dan een beschamende één-op-één handel in mensen en impliceert grootschalige terugkeer naar landen waar vluchtelingenbescherming op zijn minst twijfelachtig is. We kunnen niet toestaan dat andere landen deze deal als voorbeeld nemen.”

Rol van ngo's

Ngo’s spelen een onmisbare rol in alle stappen van het hervestigingsproces: van het moment van identificatie tot de succesvolle installatie van vluchtelingen. Partnerschappen tussen ngo’s en overheden moeten opgezet of versterkt om ervoor te zorgen dat levens blijven gered kunnen worden door middel van hervestiging. Als ngo’s staan wij klaar om onze overheden te helpen om deze nieuwkomers op te vangen in onze gemeenschappen.

Dit is een gezamenlijk persbericht van VluchtelingenWerk Nederland, Refugee Council USA, ECRE en AMES Australia, Amnesty International Australia, Amnesty International Germany, Auckland Refugee Community, British Refugee Council, Canadian Council for Refugees, Caritas Austria, Caritas International, Danish Refugee Council, Ethiopian Community Development Center USA, Finn Church Aid, Forum Refugiés, Foundation House, HIAS, ICMC, ICVA, IRC, ISSofBC, Japan Association for Refugees, Mennonite Central Committee Canada, MYAN, Refugee Action UK, Refugee Consortium of Kenya, Refugee Council Australia, Refugee Rights, Refugees as Survivors, RefugeePoint, Romanian National Council for Refugees, Settlement Council of Australia, SSI, Swiss Refugee Council, WUSC.

* ATCR – Annual Tripartite Consultations on Resettlement