Zeebrugge, tussenstop op de weg naar een toekomst

Caritas International België Zeebrugge, tussenstop op de weg naar een toekomst

Kerknet - Dokters van de wereld

20/11/2017

Transitmigranten. Het is een term die gebruikt wordt voor migranten die tijdelijk in een of meer landen verblijven met als doel een verdere eindbestemming te bereiken. Het menselijke verhaal achter deze term gaat soms verloren in het vele stof dat hun aanwezigheid doet opwaaien. In Zeebrugge maken medewerkers van Caritas en de bezoekers van een bijzondere fototentoonstelling kennis met deze mensen, die op straat moeten slapen, dikwijls met medische problemen kampen, vaak slecht geïnformeerd zijn. Het zijn mensen in nood. En ook u kunt helpen.

De gezichten achter het zorg- en infopunt

Sinds de koude wintermaanden van 2015 zijn de transitmigranten in Zeebrugge welkom in de kerk van pastoor Fernand Marechal. Enkele maanden nadat hij zijn kerkdeuren voor deze mensen opende, zetten Caritas International en Dokters van de Wereld een zorg- en infopunt op in het zaaltje naast de pastorie. In de tuin is een sanitair blok waar de migranten een wekelijkse douche en verse kleren kunnen krijgen.

Veel migranten willen naar het Verenigd Koninkrijk, maar vaak zijn ze niet goed op de hoogte van hun mogelijkheden. Caritas geeft sociale en juridische informatie aan ongeveer 20 mensen. Naar schatting zijn er in Zeebrugge een dertigtal mensen op de vlucht, voornamelijk uit Noord-Afrika en landen als Sudan en Eritrea. De stap naar het infopunt is voor velen niet vanzelfsprekend.

Neem een kijkje in het infopunt:

Fototentoonstelling: Gestrand in Zeebrugge

Ook de belangeloze inzet van heel wat vrijwilligers in Zeebrugge is enorm belangrijk. In de Sint-Donaaskerk loopt nog tot 3 december een fototentoonstelling over het vrijwilligerswerk dat op gang kwam voor transitmigranten. Elke dag van 10u tot 16.30u, nog tot 3 december 2017.

Meer info op het Facebook-event “Expo Gestrand in Zeebrugge -2 jaar hulp aan de transitmigranten“.

OPROEP: mutsen, wanten, sjaals of dikke jassen

De winter staat voor de deur. En momenteel hebben we in Zeebrugge dan ook nood aan:
– waterdichte jassen / donkere kleur: maat XS – S – M

– dekens en slaapzakken

– mutsen, sjaals, handschoenen

– shampoo, douchegel, wegwerpscheermesjes

Hebt u nog iets liggen? Neem dan zeker contact op met Myriam op het nummer 0477 86 70 67 of via ronnyenmyriam@proximus.be. Zo is er zeker iemand aanwezig als u uw jassen, mutsen, shampoo of slaapzakken in Zeebrugge komt afleveren. Alvast bedankt!