Goede resultaten voor migratiecampagne 11.11.11

Caritas International België Goede resultaten voor migratiecampagne 11.11.11
07/12/2017

Vlamingen trekken zich het lot van mensen op de vlucht wel degelijk aan. Dat blijkt uit de positieve resultaten van de 11.11.11 campagne rond migratie. De enquête die voorafging aan de campagne toonde al aan dat 8 op de 10 Vlamingen het belangrijk vinden om solidariteit te tonen met mensen die het moeilijk hebben en vluchtelingen willen helpen. Nu wordt dit ook bevestigd in de financiële opbrengst. Een opsteker voor alle leden van de koepel, waaronder Caritas International.

Rol Caritas

Caritas International ijvert voor een rechtvaardig en humaan migratiebeleid. Als lidorganisatie van de koepel engageerden we ons in deze campagne: we schreven mee aan de politieke dossiers, ondersteunden beleidsinitiatieven, gingen spreken op informatieavonden en deelden ons educatief materiaal rond de campagneboodschap: pak de grondoorzaken van gedwongen migratie aan, garandeer mensen op de vlucht meer en veiligere toegangswegen, maak werk van een humaan opvang- en asielbeleid en informeer op een correcte manier over migratiecijfers.

Caritas International België Goede resultaten voor migratiecampagne 11.11.11

Resultaten

Vrijwilligers van 11.11.11 voerden actie in maar liefst In 247 van de 327 Vlaamse en Brusselse gemeenten. Er lopen nog acties en er komen nog stortingen binnen, maar het bedrag van 5,5 miljoen euro dat vorig jaar werd opgehaald, zal zeker geëvenaard worden. Bij de huidige positieve tendens wordt het financieel resultaat zelfs sterker dan vorig jaar.

“Ons thema migratie en vluchtelingen leidde tot erg uiteenlopende reacties,” weet Bogdan Vanden Berghe, directeur van 11.11.11. “Maar de eindbalans is uitgesproken positief over de hele lijn. Mensen snakten naar een sereen debat en hebben ons hier ook volop in gesteund. Er is in onze samenleving duidelijk ruimte voor een positief en verbindend verhaal over vluchtelingen en migratie.”

Verwant nieuws