3 vragen aan André, vrijwilliger van het Housing-café

Caritas International 3 vragen aan André, vrijwilliger van het Housing-café
20/09/2017

André is vrijwilliger bij Caritas International. Elke week belt hij samen met erkende vluchtelingen vele uren rond, op zoek naar een woning.

Wat zijn je taken?

André : “Ik help erkende vluchtelingen een woning vinden. Als ze officieel erkend zijn als vluchteling, moeten ze de opvangplaats waar ze tot dan toe verbleven binnen de twee maanden verlaten. Dat is heel kort. En omdat ze onze taal niet spreken – en vaak ook heel weinig geld hebben – is het voor hen bijna onmogelijk om een woning te vinden op de private huurmarkt.

Ik kom één keer per week naar het Housing-café waar we samen naar een woning zoeken. Op het internet of via kleine advertenties. Wanneer we iets gevonden hebben, bellen we de eigenaar op en gaan we samen kijken.

Het belangrijkste is om goed te luisteren, om goed te begrijpen wat mensen willen. Maar ook om de ideeën en verwachtingen waar mensen mee zitten goed te kaderen. Sommige vluchtelingen weten bijvoorbeeld echt niet wat het leven hier kost. We leggen hen uit dat veel woningen buiten hun budget vallen. Tegen een veel terugkerende vraag – dat ze graag in een grote stad zouden willen wonen – kunnen we niet ingaan. We kunnen hun verwachtingen wel bijstellen door bijvoorbeeld uit te leggen dat een kleinere stad hen veel meer voordelen biedt.”

Waarom ben je vrijwilliger geworden bij Caritas International?

André : Via ons netwerk hadden we van de oproep gehoord. We zijn daarna, in oktober vorig jaar, naar de informatievergadering in Luik gegaan. Mijn vrouw en ik zijn altijd heel begaan geweest met de problematiek van de vluchtelingen. We zijn zelf grootouders en kinderen zien lijden, dat verdragen we niet meer. We willen helpen.

Daarnaast is werken als vrijwilliger natuurlijk ook een persoonlijke verrijking. We zijn allebei geïnteresseerd in andere mensen, nieuwe culturen, maar hebben nooit echt de kans gehad om in contact te komen met die andere culturen. Dankzij het vrijwilligerswerk staan we vandaag in contact met meerdere en soms heel verschillende culturen. En dat vinden we geweldig.”

Wat motiveert je het meest?

André : “De grote groep vrijwilligers, met daarin ook goed geïntegreerde vluchtelingen. Er ontstaan hechte banden binnen de groep. Fantastisch is dat.

Het klopt natuurlijk dat we dikwijls op een ‘neen’ botsen bij huiseigenaars die schrik hebben om hun woning aan een vluchteling te verhuren. Na zo’n afwijzing moet je je opnieuw opladen. Niet opgeven. Maar wanneer een vluchteling het Housing-café verlaat met een glimlach op het gezicht omdat er naar hem of haar geluisterd werd…dat geeft voldoening en energie om door te gaan. Ik heb de voorbije maanden echt veel mooie dingen meegemaakt. Op een avond, na een lange dag van huisbezoeken, zette een jonge moeder haar baby op m’n schoot. Wat een teken van vertrouwen! Zo’n mooi gebaar.”

Vrijwilliger worden in het Housing-café?

Het Housing-café is een uitdagend project met concrete en gevarieerde activiteiten. Je ontmoet er mensen van verschillende culturen, ontdekt nieuwe realiteiten, en deelt een maatschappelijk project met een vriendelijk en gemotiveerd team.

Word vrijwilliger bij Caritas en draag ook je steentje bij aan de integratie van vluchtelingen in België! Contacteer ons op volontaires-vrijwilligers@caritas.be of klik hier om meer te weten.

Verwant nieuws