2017 in 12 beelden

Caritas International België 2017 in 12 beelden

Isabel Corthier (1) & Tommy Trenchard (3)

28/12/2017

In 2017 kenden we mooie en moeilijke momenten. Het was een jaar boordevol ontmoeting en vernieuwing. In 12 foto’s blikken we terug op een bewogen jaar.

1. Samenwerking Libië-EU

Samen met andere Europese ngo’s waarschuwden we begin dit jaar al voor de gevolgen van Europa’s samenwerking met Libië om migratiebewegingen in de regio te stoppen.

2. Move with Africa in Rwanda

In februari trokken de leerlingen van l’Institut des Soeurs de Notre-Dame naar Rwanda in het kader van het project Move with Africa. Ze bezochten de projecten van Caritas ter plaatse en maakten kennis met Rwandese leeftijdsgenoten.

3. Hongersnood 12-12 Afrika

In maart gingen we met het Consortium voor Noodsituaties 12-12 de strijd aan tegen de hongersnood in enkele Afrikaanse landen. Nu voorzien we in Bidi Bidi vluchtelingenkamp 14.190 gezinnen van zaaigoed, harken en technische ondersteuning.

4. Housing-cafés united

Het team van het Housing-café Antwerpen nodigde vrijwilligers van de Housing-cafés in Luik en Brussel uit voor een bezoek aan de werking en een stadswandeling langs de favoriete plaatsen van de Antwerpse vrijwilligers.

5. In adamskostuum voor de vluchtelingen

4 leerlingen gingen uit de kleren voor vluchtelingenkinderen. De opbrengst van hun naaktkalenderverkoop ging naar Caritas. Geïnspireerd? Organiseer ook een inzamelactie.

6. Coöperaties in Congo met Joséphine

De 29-jarige Joséphine in het nieuwe verkooppunt van de landbouwcoöperatie in haar dorp. De coöperatie werd opgezet met steun van Caritas.

Caritas International België 2017 in 12 beelden

7. Vergeten vrouwen van Titanyen (Haïti)

In Haïti ondernamen we een lokale actie voor de gedetineerden in de vrouwengevangenis Titanyen.

8. NBMV’s op ontdekkingskamp

Deze zomer gingen we met niet-begeleide minderjarige vreemdelingen (NBMV) op ontdekkingskamp. 3 dagen, 25 jongeren en ontelbare momenten van solidariteit!

9. Strijd tegen de droogte Ethiopië

Begin september startte onze campagne voor water in Ethiopië. Water binnen handbereik, dankzij u.

10. Lancering #ShareJourney

De handen uitgestrekt naar de ander – met dit gebaar wordt de wereldwijde campagne “Samen op weg” gelanceerd. Om samen een ontmoetingscultuur te creëren.

11. Start Housing-café Gent

Op 2 oktober opende het Housing-café in Gent zijn deuren. Terugblik op 1ste maand werking.

12. Crisis Kasaï: breek de stilte

Kasaï (DRCongo) zinkt elke dag verder in de crisis. Richard, een van de slachtoffers van het geweld in Kasaï, komt terug op de momenten die zijn leven en dat van zijn familie door elkaar hebben geschud.

Caritas International België 2017 in 12 beelden

U beslist: wat kan beter in 2018?

En u, wat heeft u onthouden van het voorbije jaar? Wat vond u van Caritas dit jaar? Kwamen we aan uw verwachtingen tegemoet? Laat het ons weten via deze korte enquête. Hartelijk bedankt!