Om een duurzame terugkeer te kunnen waarmaken is het “vrijwillige” aspect van essentieel belang: de terugkeer moet een persoonlijke beslissing blijven.

In het kort

Sommige migranten of (ex-)asielzoekers overwegen een terugkeer naar hun land van herkomst, soms na een heel lang verblijf in België. Om die terugkeer en een duurzame re-integratie te organiseren, is het nodig deze mensen goed te begeleiden. Voor de terugkeer maar ook nadien, dankzij onze lokale partners in de landen van herkomst.

Naast het vrijwillige terugkeerprogramma, biedt het re-integratieprogramma de nodige ondersteuning voor mensen die wensen terug te keren. Een individuele en aangepaste begeleiding wordt voorzien gedurende meerdere maanden in het land van herkomst en we voorzien ook financiële ondersteuning. De ondersteuning omvat ook een psychosociaal, administratief en economisch luik. Het doel? De terugkeerder versterken zodat hij/zij een eigen inkomen kan genereren en zelf zijn toekomst terug in handen kan nemen.

• Afrika & Zuid-Amerika

Wenst u informatie over een eventuele vrijwillige terugkeer en re-integratiemogelijkheden na terugkeer?

Onze medewerkers zijn dagelijks beschikbaar voor allerhande vragen over een vrijwillige terugkeer. De verantwoordelijke voor deze regio’s is:

• Azië

Onze medewerkers zijn dagelijks beschikbaar voor allerhande vragen over een vrijwillige terugkeer. De verantwoordelijke voor deze regio is:

• Maghreb & Balkan

• Maghreb & Midden-Oosten

• Voormalige Sovjet-Unie & Kaukasus

• 4.267

VRIJWILLIGE TERUGKEREN GEREGISTREERD IN 2016

VRIJWILLIGE TERUGKEERDERS KREGEN IN 2016 VAN CARITAS STEUN BIJ DE RE-INTEGRATIE

Achter elk cijfer een verhaal

Alle verhalen
Caritas International

Vrijwilligerswerk

Honderden vrijwilligers zeggen neen tegen onverschilligheid tegenover vluchtelingen in nood en zetten zich in voor Caritas International. En u, wenst u zich in te zetten voor de meest kwetsbaren?

Vrijwilliger worden
Caritas International

Doe een gift

Wat zouden we doen zonder u en uw vrijgevigheid? Dankzij uw gift draagt u bij tot de strijd tegen honger, armoede en geweld. Samen geven wij een tweede kans aan mensen die uw gift het meeste nodig hebben.

Doe een gift